Un revista-laboratorio dedicá na poesía, proza, ciencia, arte, música, historia, política na papiamentu
El amor, madre, a la patria
No es el amor ridículo a la tierra
Ni a la hierba que pisan nuestras plantas.
Es el odio invencible a quien la oprime.
Es el rencor eterno a quien la ataca.

Jose Martí

7/20/2007

Tao di Scirbimentu

Introducshón


Tao di Scirbimentu

E Binticuater Estílonan di Poesía, un ars poetica influyente di dinastía Tang qu a categorisá poesía chinés clásico den binticuater estilo, o género, y qu a abarcá e esencia di cada estilo denter di e poema, tá scirbí pa Sikong Tu (837-903 EM). A pesar di su propósito simbólico — es decir, trece claridad y definishón den práctica poético — e serie aquí di poema tá notorio pa su propio ambigüedad dificultoso. Gran parti di su ambigüedad resultado di Sikong su taoísmo mal definí (mesclá cu eleméntonan budista y confuciano), qu tá impregná e poémanan aquí y ta convertí mashá verso den charada gnómico y místico qu ta hinca reseñadó y traductor den camísanan di oncebar fantástico. Sin embargo e coincidencia di inspirashón y misticismo, manera nos por a mira den Lu Ji su E Arte di Scirbimentu, por tá incidental. Imaginashón tá sublimemente indefiní y riesgoso, y ta resistí qu ta cort’é na pida-pida y qu tá restringi’é den cáhanan chiquitu; pues un nomenclatura cu un forma spiritual de echo por expresá mas riba e fuéntenan trubel di poesía qu unu qu tá rigorosamente exacto.

En realidad, un variabilidad taoísta y falta di diferenciashón tá e tema di mayoría di e poémanan aquí, manera den “E estilo Implícito”:

Tá stòf den espacio abrí eterno,
Tá spuma di lamán qu ta flui, scuma,
Superficial, coherente, dispersá.
Cada un di mil ta contené tur mil.

“Tao”, Sikong ta scirbi, “no tá limitá pa forma. / E tá rondó y tin be cuadrá.” Mescós ta conta pa esencia inspiradó qu ta duna e poema su carga. Pa Sikong, Tao y esencia inspiradó di un poema no tá distinguibel, ambos. Por lo tanto, poétanan tá practicántenan di e arte divino qu mester perfecshoná nan mes internamente pa logra perfecshón den loque nan ta scirbi:

Si bo liberá bo naturalesa
E estilo aquí lo bo tin.

Solamente por aludí na semehante perfecshón, mescós qu perfecshón spiritual, ma no definié realmente: “E ta bai mas aleu qu palabra / esáquinan tá metáforanan torpe.” Tá extraordinariamente difícil hañé, ma e mes lo llega na bo. Mester logré a través di falta di deseo y a través di falta di esfuerso ya qu den tantu taoísmo como budismo, deseo, esfuerso y un codicioso pegamentu na mundu tá precisamente loque ta mara nos na nos condishón mundano.

Sikong tábata procedente di e provincia di Shanxi, for di un famía distinguí di empleado público, ma e mes tábatin un carera poco atractivo como oficial inferior, marcá pa destiero y instabilidad político. Sin embargo, e tábata célebre den su tempu pa tantu su poémanan como su crítica. Tradishón confuciano a influenci’é fuertemente y después, frustrá den si carera como oficial, el a recurí na taoísmo y budismo. Tá bisá qu ora dinastía Tang a queda derocá y Li Yu, e último emperador tang, a queda asesiná, Sikong a mata su mes di hámber.



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