Un revista-laboratorio dedicá na poesía, proza, ciencia, arte, música, historia, política na papiamentu
El amor, madre, a la patria
No es el amor ridículo a la tierra
Ni a la hierba que pisan nuestras plantas.
Es el odio invencible a quien la oprime.
Es el rencor eterno a quien la ataca.

Jose Martí

7/19/2007

Apúntenan riba un renacementu cultural den tempu di barbarismo

The world is what it is; men who are nothing, who allow themselves to become nothing, have no place in it.

Cu e frase aquí e escritor trinitario V.S. Naipaul ta cuminsá su buqui A Bend in the River.

Frecuentemente, y esaqui den ningún sentido tá un postura fatalista, m’a puntra mi mes paquico nos, hende, no tá ni capas, ni dispuesto di biba na pas cu otro. Historia humano tá llen-llen di moméntunan qu ta parce di quièr superá otro den barbarismo. Nos ta jis haci un sondeo preliminar cu Wikipedia, y Wikipedia den tur su impersonalidad ta duna nos un lista, qu ta bai den tempu te caminda memoria humano a logra documentá, di innumerabel guera y conflicto. Algún qu te ainda ta cushi bou di cueru pa bolbe sali na superficie y culminá den un desáster mas. Ora bo repasá e lista aquí, qu ta parce interminabel, si acaso bo logra llega na final sin qu bo cabes ta cuminsá bira, e pregunta, e único pregunta, tá imprescindibel y fatalísticamente inevitabel: ¿con por tá posibel? Den e guéranan aquí no a queda incluí genocidio, no di ocashón, pero qu raisnan religioso y racista profundo (¿òf genético?) qu a resultá den masácrenan qu tá imposibel di comprondé y aceptá. Nos no ta papia solamente di Holocausto òf Shoah di 6 millon hudiu y dios-sa cuantu mas den transcurso di e último 2.000 áñanan di Era Moderno, sino tambe di e 150 millon (incluyendo posteridad qu nunca a nace) di hende pretu y inján qu a muri brutalmente pa motibu di persecushón den nan mes país, captura, encarcelashón, deportashón, tortura físico, mental y spiritual. Awendía, hustamente, ta llamé Holocausto Pretu.

Ora a presentá e cifra di 150 millón na un amigu, su reacshón tábata: “Ma esaqui ta exterminio”. Nò, nos di cun’é, aqui lenguahe a llega su límite humano. Tá inefabel.

Un educashón personal na promé lugá y na segundo lugá, ma no menos importante, un educashón general qu ta clarificá, evidenciá e motíbunan y raisnan qu a hiba hende y tá hibando hende na e áctonan ya describí, huntu cu un catarsis di e preshón cultural, mental, físico, político durante e último 350 áñanan tá e vehículo pa llega na un mundu caminda nos tur tin un lugá, un mundu caminda nos por bisa: bida ta digno.

Laga nos cuminsá qu tuma un promé paso. Y e promé paso tá crea un idioma nobo, un idioma cla, un idioma sin ziquinzá.

Laga nos no trata di inventá wil di nobo, y laga nos mira quico maéstronan na mundu por ofrecé nos den nos desarollo personal y general. Y caminda mester reahusté na nos situashón histórico y actual, nos lo reahust’é.

Un di e intelectualnan qu mas nos ta gusta lesa y analisá tá James Petras. Petras tá é intelectual qu, manera e mes ta scirbi, no ta operá for di su tore di marfil y analisá mundu for di un distancia. Petras tá e persona qu ta , den tur sentido di palabra, operá for di trinchera. Es decir, e tá un hòmber di base, qu ta pará banda di esnán y huntu qu esnán qu e ta considerá luchadó pa un mihó mundu. Y esey el a demostrá cu palabra y echo. Un postura den bida qu no tá liber di peliguer.

Un di su artículonan qu últimamente a llama atenshón tá e transcripshón di un discurso qu el a tene na Medellín, Colombia, titulá Apúntenan riba un Renacementu Cultural den tempu di Barbarismo. Teniendo na cuenta qu en parte e artículo ta basá riba ehèmpelnan colombiano, y qu no tur ora e ta parce di tá di relevancia den nos trasfondo, sin embargo nos a dicidí traducié. Nos a duda si nos ta publiqu’é integralmente. E motíbunan tá qu trata aquí di un artículo qu tal bes tá asina radical qu l’e por causa ‘indignashón’ pa su contenido, pa no bisa rechazo. E liña còrá den e artículo tá claridad lingüístico, es decir ora ta discurí riba e tópico qu nos ta presentá aqui, nos mester tá cla den conceptualisashón y definishón. Y esaqui mester conta pa cada un di nos, cada momentu di día.



Apúntenan riba un renacementu cultural den tempu di barbarismo


Nos ta biba den un época di guéranan imperialista destructivo na nòmber di democracia, explotashón salbahe na nòmber di poténcianan mundial emergente, desplasamentu masivo fòrsá di poblashón na nòmber di inmigrashón y saqueo na gran escala di recúrsonan natural na nòmber di mercádonan liber.

12/5/2007

Autor: James Petras Profesor Emérito,

Universidad di Binghamton (New York)

Profesor Adhunto, Universidad di st. María (Halifax, Nova Scotia)

Conferencia: Congreso Nashonal di Arte y Poesía pa Pas na Colombia (Medellín, Colombia, 1-3 di yuni, 2007)


Introducshón

Nos ta biba den un tempu di barbarismo y élitenan bárbaro ta utilisá un multitud di manipuladó lingüístico y cultural pa hustificá nan conquístanan.

E gran crímennan contra mayor parti di Humanidad tá hustificá mediante un corupshón corosivo di lenguahe y pensamentu — un fabricashón deliberá di eufemísmonan[1], falsedadnan y engáñonan conceptual. Expreshonnan cultural tá un determinante clave den relashonnan di clase, nashonal, étnico y di género. Nan ta reflehá y tá producto di poder político, económico y social. Pero, di e mesún manera qu poder tá den último instancia un relashón social entre clásenan antagónico, expreshonnan cultural tá suheto na mediatisashón qu ta imponé e brelnan, experiéncianan y interesnan di clásenan dominante y nan súbditonan rebelde.

Di e mesún manera qu escritornan na servicio di élitenan bárbaro a fabricá un mundo lingüístico di teror, di demóñonan y salbadonan, di éhenan di bon y malu y di eufemísmonan qu ta dòrna y tapa crímennan contra Humanidad, otro grúponan nobo di escritor, artista y actor ta còrta nan caminda pa clarificá realidad y clarificá e básenan colectivo y existencial pa desmitificá e mentíranan y crea un realidad cultural nobo.

Contra barbarismo elitista, nos ta haña nos ante un renacementu cultural. Ta realisá denuncia di crímennan pa medio di investigashon periodístico, obra teatral y canto. Afirmashon di integridad, solidaridad social y rechazo individual di tentashon monetario ta reforsá compromiso moral ante menasa, asesinato y censura oficial constante.

E gran crímennan di podernan imperial y nan satélitenan ta incluí masácrenan, conteo cotidiano di mórtonan, propaganda, qu ta haci di cada víctima un criminal, y di cada criminal un salbadó. E delincuéntenan político no a, no ta y no por silenciá, òf haci ciegu un generashón nobo di intelectual, poeta, artista crítico qu ta bisa pueblo bèrdad.

Ta existí diferente tema qu tá esencial den desarrollo di e renacementu cultural emergente y nos desafío na e imperio di barbarismo: Nan ta incluí política di lenguahe, malentendimentu conceptual y curashi intelectual den bida cotidiano. E gran conflicto tá entre e poder di e gran médionan di comunicashón y solidaridad colectivo, y e falsu asociashón di clase social cu alta cultura y cultura di masa.


Política di lenguahe

Corupshón di lenguahe tá un requisito di complicidad den crímennan político. Corupshón di lenguahe ta tuma forma di eufemísmonan tramá pa propagandístanan, transmití a través di médionan di comunicashón, ripití den e lenguahe buyá di académiconan, juesnan, y traducí den e lenguahe di calla di prensa hel.[2] Crímennan monstruoso cometé contra comunidadnan rural perpetrá pa polís estatal tá describí como ‘pacificashón’, reducshón salarial y di servícionan social tá describí como ‘stabilisashón’; y eliminashón di legislashón laboral qu ta duna protecshón contra quitamentu di trabou arbitrario y debilitashón di sindicátonan tá describí como ‘flexibilisashón laboral’.

Defensornan di deréchonan humano qu ta defendé víctimanan di violencia militar tá llamá ‘cómplice di terorístanan’; violencia estatal y paramilitar sistemático tá llamá seguridad nashonal; oposishón na vínculonan militar y político cu escuadronan di morto tá llamá terrorismo; plannan contrainsurgente na gran escala diseñá y financiá pa podernan imperial strañero tá etiquetá como medida pa ‘salbashón nashonal’.

Tambe ta existí e pretexto di proveé un terminología neutral pseudocientífico di áctonan humano — distruí miles di comunidad y desplasá millones di persona tá describí como ‘liquidashón di eleméntonan subversivo’ comparabel cu exterminashón di inséctonan nocivo.

Eufemísmonan tá un forma di anestecia colectivo — pa tranquilisá e poblashón qu no tá directamente afectá pa violencia estatal. Imagenería evocá pa eufemísmonan semper tá presentá como benéfico, cu e fin di tapa e realidad maligno. ‘Pácificá’ ta sugerí existencia di un ‘pacificador’[3] y ta permití un tata òf un mama calma suavemente un yu y eliminá e yoramentu iritante. ‘Pacificashón’ di hende ta nificá lo contrario: erupshón violento di forsa militar den un comunidad tranquil qu ta causa grítunan di doló y calafruinan di morto.

E término stabilisashón den boca di autoridadnan estatal ta nificá reducí deficitnan comercial y presupuestario cu reducshón di suèldu y salario mientras ta mantené subsidio y dispensashon fiscal pa e clase dominante. Pa bánconan y emprésanan grandi stabilisashón ta nificá destabilisashón di clase trahadó y di pobernan: pèrdida di servicio di salú, aumento di preis di prodúctonan básico manera alimento y transporte, pèrdida di trabou, causa di ruptura familiar, abandono escolar, hogarnan monoparental y un creciente tasa di suicidio y alcoholismo.

E ensayo general previo na calque tipo di transformashón social y político tá claridad lingüístico, es decir, papia y scirbi den un lenguahe den cua palabra y concepto ta splica e realidad qu nos ta biba adén, especialmente e diferente repercushonnan di política concreto riba cada unu di e clásenan social. Desenmascará eufemísmonan no tá tarea di lingüístanan sino di tur intelectual y artista comprometí.


Lenguahe y izquierda

Cu demasiado frecuencia, Izquierda ta laga di clarificá e nificashón di eufemísmonan — recuriendo na e recurso di flohera ora ta colocá e frase en cuestión entre comilla. E sígnonan di citado tin como meta indicá ironía y crítica òf rechazo di e eufemismo — pero nan tá mes obscurantista[4] qu e eufemismo qu nan ta pretendé desacreditá. Por ehèmpel, mashá escritor qu ta analisá régimennan autoritario òf policial qu tin pretenshon di tá democrático, ta haci referencia cu ponementu di e signo di citado rondó di e palabra ‘democracia’ — como si fuera e citado tá autoexplicatorio. E críticonan ta falla den tuma tempu y haci un esfuerso pa elaborá un terminología mas exacto, qu ta capturá e nificashón cognitivo di e sistema político. Recurí na sígnonan di citado tin un largu tradishón di abusu bou di hende di Izquierda, un abusu qu ta sirbi pa mina e métanan pedagógico di educá clásenan popular y proveé un vocabulario político útil y nobo.

Recientemente, especialmente entre intelectualnan qu tin e pretenshón di comunicá òf guía clase trahadó òf rural, ta malusá inteligencia popular ora ta haci uzo di palabra malu. Ora usa ‘palabra malu’ intelectualnan ta renunciá na nan responsabilidad di amplia e vocabulario di clase trahadó òf activístanan rural. Ora trahadó òf cunuquero ta recurí na uzo di palabra malu, mashá ta dependé di e contexto y tono pa determiná nificashón. E mesún palabra malu por nificá un denuncia òf un acto di cariño, dependiendo di e contexto. Pero ora ta existí un vocabulario político qu tá mas exacto y variá, e intelectual pseudo-populista mester introducí su nificashón en bes di pretendé establecé un relashón basando e na e nivel mas limitá y simplista di comunidad: bulgaridad.

E intelectual qu ta subestimá trahadó y cunuquero ora e ta rebahá su nivel di lenguahe no ta aumentá nan conocementu; mas bien e ta reducí su propio nivel di conceptualisashón.

E otro banda di e medalla tá e problema di exotismo di e intelectual. Es decir, uso di lenguahe poco familiar y abstracto derivá for di téxtonan di altu nivel di specialisashón qu no ta logra haci conecshón cu e realidadnan concreto y lúchanan di trahadó y cunuquero. E tarea di intelectualnan tá consistí den tuma ideanan compleho y haci nan comprensibel — pa ilustrá ideanan for di práctica cotidiano. Tá mas fácil scirbi pa coléganan intelectual qu haci un esfuerso pa splica e contenido y nificashón di un concepto na clásenan popular. Pero esey tá hustamente loque mester tuma lugá, sin condescendencia[5] òf simplificashón excesivo.


Claridad conceptual: Entre Democracia y Barbarismo

Pervershón conceptual tá e opio di e apologista intelectual di terorismo estatal. ¿Cua tá e concéptonan, cua por lo general mas tá pervertí. ¿Cua tá e áctonan di pervershón mas frecuente? ¿Con y paquico e avtividadnan obceno aquí ta tuma lugá?

E concéptonan qu cu mas frecuencia tá suheto na pervershón pa poder di estado tá democracia, nashonalidad, sociedad civil y elecshón liber.

Democracia, manera apologístanan strañero y local ta us’é, ta reducí democracia na un conhunto di procedura electoral, contienda entre dos òf mas partido y institútonan legislativo y ehecutivo basá riba elecshón. E eleméntonan mas esencial di democracia, libertad di expreshón, organisashón, reunión y protesta tá excluí; escuadron di morto, violencia policial y militar qu ta resultá den asesinátonan sistemático, secuestro y desaparishón ta mina e contexto completo qu ta conducí na elecshón. Den otro palabra, teror estatal ta mina e contexto político pa llega na elecshonnan liber pa partídonan competitivo y candidátonan crítico. Uso generalisá y intensivo di forsa y violencia durante e fase promé qu elecshón ta determiná e consecuencia di elecshón: rotashón di lídernan denter di e límitenan estrecho di e oligarquía gobernante. Procedúranan electoral suheto na teror estatal y asesinátonan sistemático y intimidashón tá obviamente compatibel cu calque concepshón sustantivo di democracia. Eliminashón físico sistemático di oponéntenan político y intimidashón sicológico di masa electoral ta definí un estado policial.

Asociá terorismo di estado y menásanan político cu democracia tá un pervershón vulgar di e fundaméntonan mes di e proceso democrático: e libertad di dicidí presentá na elecshón y persiguí alternatívanan na e sistema existente. Algún escritor ta referí na democrácianan di escuadronnan di morto — estádonan caminda escuadronnan di morto ta conta cu respaldo oficial y ta condishoná procésonan electoral. Ironía di e expreshón aquí tá — oxímoron[6] qu tá un recordatorio di George Orwell su ‘democracia tá sclabitud’. Di e mesún manera, algún hende ta papia di democracia imperial pa referí na Merca caminda política interno tá democrático mientras política exterior imperial ta dicta réglanan di violencia brutal y régimennan dictatorial. Tur e términonan compuesto aquí tá, sin embargo, concéptonan estático; construcshón di imperio, especialmente den periodo di derota y intranquilidad doméstico por conducí na usurpashón di poder ehecutivo dictatorial — democracia imperial ta conbertíé den un estado policial imperial.

Otro concepto qu tambe apologístanan di poder di estado a corumpí, tá sociedad civil — es decir clásenan social, organisashonnan y asociashonnan qu tá independiente di estado. Apologístanan di terorismo di estado, qu ta exigí defensa di sociedad civil, ta referí únicamente na organisashonnan civil elitista y ta confundí nan interrelashonnan íntimo cu estado policial. Nan sociedad civil virtuoso ta excluí asociashonnan rural independiente y sindicátonan di clase. Mientras ta papia di defensa di sociedad civil, nan ta defendé estado policial autor di asesinato di lídernan cívico social manera por ehèmpel hurístanan independiente, abogádonan, cunuquéronan, obréronan, studiántenan y ótronan. Destrucshón di sociedad civil na nòmber di sociedad civil tá denotá un estado di barbarismo — e estado bárbaro bou di camuflahe di política electoral competitivo oligárquico.


Ciudadanía y Estado bárbaro

Ehercicio total òf parcial di virtudnan cívico tá un empresa peligroso den un estado bárbaro. Na Colombia númbernan ta papia pa nan mes: 3 millón ciudadano rural desplasá forzosamente, 40.000 ciudadano asesiná pa militar y paramilitarnan, decenas di miles di ciudadano fòrsá na exilio y clandestinidad. Pa mashá ciudadano e decishón di sigui ehercé e pleno ehercicio di nan obligashonnan cívico, ehercé nan deréchonan social di organisá acshón cívico y nan deréchonan político a fin di cuestioná hegemonía oligárquico tá plagá cu pelíguernan diario. Pa mayoría, ciudadánonan mas prudente, tá un elecshón di operá denter di e parámetronan institushonal imponé pa oligarquía, haciendo uzo di lenguahe críptico, pa duna bos na na disidencia contra violencia estatal. Presídentenan di estádonan bárbaro qu públicamente ta denunciá ciudánonan qu ta ehercé nan deréchonan cívico tá scirbiendo un sentencia di morto — generalmente ehecutá pa motociclístanan sicario qu ta tira riba sindicalístanan na caminda pa trabou, abogádonan di deréchonan humano saliendo trabou, òf activístanan campesino mientras nan ta traha den cunucu.

Ehercicio diario di virtudnan cívico den un estado di barbarismo tá un acto di heroísmo. Civilidad, ante menasa di morto emití pa lídernan político qu ta gosa di inmunidad tá un virtud qu solamente por atribuí na e ciudadano. Civilidad no tá hincá den e sistema político; e ta existí a pesar di y contra e estado bárbaro. Bou di condishonnan extremo, consenshí cívico por incluí renunciá nan votamentu òf abstenshón. Por considerá nan como áctonan di adorno particularmente caminda oligárcanan ta controlá e proceso político y votamentu solamente ta sirbi como capa di pseudo-legitimidad pa bárbaronan na poder. Caminda alternatívanan político ta surgi, liber di còntròl oligarquíco, ciudadánonan lo por scohe di ehercé nan deréchonan político na reunión y colectivamente dicidí quibra cu e sistema y aparato di violencia.


Tragédianan político òf criminalidad político

Mashá escritor y artista progresivo, ora nan ta referí na posibilidadnan pèrdí pa paisnan dotá di un gran riqueza humano debí na mal gobièrnu, ta referí na tragédianan humano. Ta trata di un falsu apreciashón mashá grave qu ta tapa naturalesa di tragedia y e abusu di poder político. Tragedia político ta existí, den sentido clásico, ora gobernántenan bonintenshoná pero di carácter inestabel ta cometé áctonan horibel sin intenshón — matánsanan familiar — o ta hundi nan paisnan den guéranan devastador pa pretéxtonan mínimo; pa orgullo individual.

Áctonan bárbaro di violencia perpetrá pa gobernántenan oligárquico no tá resultado di deféctonan individual; nan tá producto di áctonan colectivo y deliberá di saqueo, explotashón y usurpashón di propietárionan agrario chiquí. Áctonan di guera contra comunidadnan den nan mes territorio. Rasonnan di guera no tá humillashonnan personal, sino protecshón di privilégionan indefendibel, poder ilegítimo y gran concentrashonnan di riqueza.

E violencia na gran escala a largo término y sistemático di un serie di gobernante oligárquico contra nan ciudadánonan y empobrecimentu di un país potencialmente ricu no tá un tragedia. E tá un crimen político, òf pa tá mas exacto, un crimen contra Humanidad. Ora nos papia di tragédianan político, laga nos papia di clásiconan antiguo di Atenas òf Shakespeare su Hamlet, no Colombia contemporáneo, un estado di cua su narativa tá mas similar na genealogía di mafia.

Tragedia ta papia di bon gobernántenan qu pa orgullo exesivo ta cometé un crimen político. E audiencia di un tragedia ta identifiqu’é, a lo menos na principio cu e gobernante y su visibel virtudnan y su virtuoso gobernansa. Na medida qu e gobernante ta pèrdè còntròl y ta slep inexorablemente den direcshón di su caída, e audiencia ta sinti repulshón pa su crímennan, pero ora na final ta haci husticia e ta experimentá un catarsis — sentido di rescate di virtud cívico, un sentimentu qu absolutismo, un tempu ehercé pa un gobernante virtuoso, tá debidamente castigá. Den consenshi público ta persistí un sentido di ambigüedad ciudadano relashoná cu condishón humano, hasta entre esnán qu ta ocupá puéstonan na e esféranan político mas altu.

Den contraste, gobernántenan oligárquico contemporáneo ta cuminsá nan periodo di ehercicio di poder como delinquéntenan homicida. Nan campáñanan electoral mes tá plagá cu asesinato, confushón y masacre. Ora nan bira hefe di estado, no tin ambigüedad: e asociádonan mas cercano di e presidente tá oligárcanan, nan parlamentárionan qu ta apoyá nan, tá elegí cu fóndonan ilícito di narcotraficántenan y tá imponé ley pa medio di arma di candela y machete den man di asesínonan pagá.

Áctonan criminal di gòbièrnu ta perpetuá sin ningún virtud redentor. Na ningún momentu audiencia — ciudadanía — ta expresá ningún tipo di indentificashón emoshonal. Al contrario, mientras crímennan ta multiplicá, su indignashón y repudio emoshonal ta aumentá na intensidad. Cu e sistema di husticia asina profundamente corrompí y médionan di comunicashón complíce, hende no ta haña ningún tipo di redenshón expreso — ningún sentido di husticia ta surgi pasobra, contrario na tragédianan griego y shakespeareano, no tin fin na horor. Criminalidad político qu ta penetrá e actual estado bárbaro lo no sali for di un redentor di élite.


Colombia: héroenan di cada día

Mashá tá e críticonan literario y grandi tá e público en general qu tin stréllanan di cine òf deportivo òf galardonádonan di prémionan nobel como nan héroenan y heroínanan virtual, Ami, di mi parti, mi tin qu confesá qu mi héroenan y heroínanan no tá ni sántunan ni notábelnan, ni siquiera e gran críticonan y intelectualnan di renombre mundial na Merca y Europa.

E mas admirabelnan tá e colombiánonan qu ta sigui traha cu gran energía y determinashón en busca di virtudnan cívico di solidaridad social cu e víctimanan di e estado bárbaro y ta afirmá nan dignidad cívico mediante defensa di deréchonan humano y social. Celebridadnan cultural y intelectualnan — notablemente na Nòrt — ta disponé di nan propio reputashón pa pa protehá nan di estádonan predador ora nan ta criticá inhusticia. Pa nan ta trata di un gran momento di ocashón — un conferencia di prensa, un reunión público, firmamentu di un petishón. E áctonan chiquitu aquí tin un nificashón y un determinado influencia moral.

Ma, pa ami, nan tá reducí na tamaño compará cu áctonan di curashi y solidaridad, qu tá realisá pa activístanan sindical, trahadonan di planta y cunucu, minéronan, abogádonan di deréchonan humano y profeshonalnan ante áctonan diario di asesinato y menasa di morto. Tin un distancia moral grandi entre pone bo bida na pelíguer cada momentu di día, manera cunuquéronan colombiano activo den nan moveméntunan, y académiconan qu ta papia for e di tore di marfil di universidadnan prestigioso na Europa y Merca. Nan acshonnan, debí na e status di celebridad, lo por preshoná e estado bárbaro na liberá un víctima di tortura — y esey no tá algu insignificante pa e individuo en cuestión. Un bahada di intimidashón temporal ta proporshoná un momentu di alivio pero e momentu celebridadnan, galardonádonan di premio nobel ta quita atenshón pa dedicá nan mes na nan métanan profeshonal, tá e obréronan, campesínonan, activístanan y moveméntunan social qu ta confrontá e menásanan di bida cu morto y rétonan den nan trabou diario, nan famíannan y becindad. Nan virtudnan di solidaridad y civilidad, di militancia y nan convicshonnan consecuente tá loque ta inspirami na quere qu barbarismo no tá ni omnipotente ni tá nos destino.

A pesar di e declarashonnan buyá di expértonan y críticonan di comunicashon di masa qu ta proclamá poder di médionan di comunicashón, nos sa qu millones di persona ta desafiá cada día e mensáhenan di media. Nan ta organisá protéstanan popular, alsaméntunan y huélganan general a pesar di e echo qu cada medio di masa tá contra acshón di masa. Contra conformidad di masa di medio di masa, espíritu y tradishonnan di clase, famía y solidaridad di comunidad tábata muchu mas exitoso qu expértonan mediático ta admití. Na Venezuela cada monopolio mayor di media di masa privá a denunciá presidente Chavez y a apoyá e gòlpi di estado contra je — y, sin embargo, el a queda reinstituí na poder y eligí tres bia cada bia cu un mayoría mas grandi.

Bèrdad tá qu e estado bárbaro tá vulnerabel, tácticamente poderoso pa motibu di cèn y arma pero stratégicamente vulnerabel: ningún institushón, hasta esunnan qu ta respaldá estado policial, por wanta resistencia cultural y político continuo qu ta exponé su decepshonnan, su áctonan criminal, su corupshón y depredashonnan. Presidente di Merca y su satélite mas fiel na América Latino ainda por cometé asesinato masal pero ningún hende no ta quere nan mentíranan y decepshonnan. Ora nan hustificashonnan di brutalidadnan tá solamente basá riba nan còntròl di forsa, ya nan a pèrdè e lucha político.

Cu e fin di profundisá nan claudicashón[7] político y, riba tur cos, sigurá qu otro oligarca bárbaro no ta reemplasá nan, un profundo revolushón cultural mester compañá e quiebro cu pasado político. Superashón di barbarismo ta requerí un renacementu cultural, den cua lo mihó di arte, lenguahe, dansa y muzik no tá definí pa límitenan y tabunan di clase.


© 2007 Papiamentu Bibu



[1] Un eufemismo tá un palabra òf expreshón qu ta sustituí otro palabra òf expreshón qu tá considerá bulgar, di mal gusto òf tabú.

[2] Yellow journalism. Periodismo Hel tá un referencia peyorativo na periodismo qu ta presentá y difundí escándalo, sensashonalismo y demagogia (jingoism) hacienda uzo di práticanan antiprofesional y anti-ético pa organisashonnan mediático y periodístanan individual.

[3] Chupòn. Na ingles ‘pacifier’.

[4] Un obscurantista tá un hende qu ta oponé progreso intellectual y reforma politico y/o social; un hende qu deliberadamente ta causa ambigüedad.

[5] Complacencia.

[6] Wikipedia: Den retórica, oxímoron (di griego ὀξύμωρον, oxymoron), denter di e figúranan literario,tá un di e figúranan lógico; e ta consistí den armonisá dos concepto opuesto den un solo expreshón, formando asina un di tres concepto qu lo dependé di interpretashón di e lector. P.e.: Un instante eterno.

[7] Sumishón, entrega.


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