Un revista-laboratorio dedicá na poesía, proza, ciencia, arte, música, historia, política na papiamentu
El amor, madre, a la patria
No es el amor ridículo a la tierra
Ni a la hierba que pisan nuestras plantas.
Es el odio invencible a quien la oprime.
Es el rencor eterno a quien la ataca.

Jose Martí

9/01/2011

DERECHO NA LIBERTAD: UN DERECHO NATURAL

Cada pueblo oprimí, cada pueblo ocupá, cada pueblo colonisá tin un meta principal, stratégico: LIBERTAD. Por dura un aña, dies aña, un siglo, dos siglo o cuáter siglo, finalmente LIBERTAD tá inevitábel Y necesario pa por logra un desarollo y bienestar nashonal duradero Y berdadero.

Loque nós conocé awendía como derecho, ta bin for di e raís fundamental DERECHO NATURAL. For di derecho natural, a través di tempu hende a cuminsá codificá, loque nós conocé como derecho positivo. Ma e raís fundamental tá queda SÉMPER derecho natural.

Derecho natural tá e origen di tur derecho. E derecho natural primordial tá libertad. Mas fundamental qu bida mes, pasobra qui bal bida, si bó no tá líber. Por lo tanto, pa recapitulá, e derecho natural fundamental primordial tá LIBERTAD.

Laga nós trata di duna antó un descripshón conciso di derecho natural pa no expandé muchu.

E nórmanan qu ta integrá derecho natural, tá di carácter hurídico, un realidad hurídico obhetivo y no princípionan di carácter moral o religioso.

E princípionan di derecho natural, ta basa nán riba naturalesa humano. E normativa natural ta di carácter general y universal. E nórmanan di derecho natural tá INALIENÁBEL (no por quita nán for di hende precisamente pasobra nán ta sali directamente for di naturalesa humano) y INTRANSFERÍBEL. Derecho natural tá e promé fuente di tur derecho, anterior y superior na tur derecho.

Tá IMPORTANTE qu nós NO TA PÈRMITÍ ningún teoría, y principalmente teoríanan di e ocupadó KKKolonial raSSista maKKKamba, brua nós. Ya mashá hende TÁ bruá. Continuamente méster tende nos mes héndenan teoretisá tocante limitashón di tamaño (nós tá un isla), limitashón di demografía (cantidad di hende), di integrashón en bes di independensha, di globalisashón. Esún último, globalisashón, no tá nada mas qu un capa pa sconde e realidad: imperialismo noroccidental maKKKamba, mericano y inglés.

Observá pa ehèmpel CON den nos mes himno, nós ta degradá nós mes:

Kòrsou isla chikitu,
baranka den laman.

Pió tábata e supuesto himno componé pa páder Radulphus titulá "Dushi Kòrsou". Nós lo queda debe un análisis.

Tá necesario, inevitábel qu nós ta bai na raís, na e raís mas profundo di e problema.

CUA TÁ E PROBLEMA?

MIEDU PA TÁ LÍBER.

Nós méster tá radical. Radical den e sentido martiano (José Martí) qu a bisa qu «Na raís ta bai e hende berdadero. Radical no tá mas qu esey: esún qu ta bai na raís. No por llama radical es qu no ta mira cos den su fondo.»

E citado di José Martí tá incompleto. E citado di Martí ta caba cu un frase qu tá esencia di solidaridad, compashón, humanismo, en fin, Amor pa bo próhimo. Martí na palabra: «Ni hende, qu no ta yuda na seguridad y dicha di demás hende.»

José Martí a duna nós e argumento ideal pa desarmá, desarticulá esnán qu quièr tilda nós di radicalismo.

Algún tempu pasá Marcel Kross a scirbi qu DERECHO NA LIBERTAD tá un DERECHO INCONDISHONAL.

Esaqui tá e splicashón, sin cansa, sin tambaleá, sin totobiá qu nós tin qu duna día adén, día afó pa laga nos héndenan mira qu:

1. Nos libertad tá secuestrá pa maKKKamba,
2. No tin condishón mará na nos libertad. Qu ta dependé di nós mes pa tum'é MESORA, SIN CONDISHÓN.

Mas aléu nós lo concluí cu algún condishón di importansha.

Pues, no por papia di libertad, tanten nós cas tá ocupá. No por papia di autonomía tanten nós cas tá ocupá. No por papia di democracia, tanten nos cas tá ocupá, No por papia di estado di derecho, tanten nos cas tá ocupá. No por papia ni siquiera di bandera o himno, tanten nos cas tá ocupá. Bandera y himno tá símbolonan PATRIO pa excelencia di un pueblo digno, líber y soberano. Patrio tá nificá relativo o perteneciente na Patria. Y patria tá ÚNICAMENTE posíbel si nós tá Líber, Independiente y Soberano.

"Sí, pero nós tá manera un tutu." "Nós tá di tur un poco", bó ta tende otro hende bisa. "Nós tá multicultural", ótronan ta alegá. "Quico tá un yu di Còrçao?", esnán llen di duda ta puntra. Nós tin identidad? Etc etc etc.

Arguméntonan falsu pa quita/tene nós for di e ÚNICO caminda qu llama LIBERTAD.

Ótronan ta bisa (y huntu cu nán e susuradornan maKKKamba) "ma pueblo a scohe pa queda den reino". O "méster tene un referéndum" atrobe ótronan ta bisa.

Cu Marcel Kross, nós ta bolbe ripití: DERECHO NA LIBERTAD tá INCONDISHONAL. Por lo tanto referéndum tá un condishón inaceptábel y TÁ e perfecto trampa KKKolonial pa tene nós den e BÈRPÙT KKKolonial Bou di e TAPAKESHI KKKolonial raSSista maKKKamba.

Marcel Kross a formulá un argumento fulminante contra referéndum. Su argumento, qu no ta pèrmití ni e mas mínimo espacio pa un contra-urgumento tá:

Día maKKKamba, bou di guía di Willem I, a dicidí qu tá basta cu ocupashón spañó di nan cas, nán no tene referéndum. Cla y raspá. Más cla, ni awa.

Mescos ta conta pa otro lúchanan pa libertad. Día mericano, bou di comandancia di George Washington a dicidí qu tábata basta pa cu colonialismo inglés, no a tene referéndum. Día Libertador Simón Bolívar y su generalnan a dicidí qu tábata basta pa cu ocupashón colonial di La Patria Grande, no a tene un referéndum. Asina nós por sigui bai. Finalmente, día maKKKamba a dicidí qu méster a pone un fin na ocupashón nazi alemán di nan cas, tampoco a tene un referéndum.

Awor, quico falta nós qu nós SÍ QUIÈR CONDISHONÁ NOS LIBERTAD?!!!

Libertad tá incondishonal. Asina tábata for di tempu qu mundu tá mundu. Nada no a cambia!!!!

Contra tur argumento falsu, tin contra argumento CONTUNDENTE pa desarmá tur mentira, falacia, argumento falsu.

E avalancha di mentira tá enorme. Cuátershen aña di nazismo maKKKamba, a distorshoná nos manera di pensa, a crea den nós un inferioridad descomunal, a deformá nós. Y di tal manera a deformá nós qu nós mes tá condishonando nós libertad, tambe esnán mas formá.

Tur e birtudnan y bentáhanan di un berdadero democracia, caminda ta biba cu curasón y sentido patrio asúntunan fundamental manera referéndum, participashón popular (pa medio di un democracia participativo y protagónico), rèspèt pa deréchonan humano, estado di derecho, husticia y particularmente husticia social, deber social, dignificashón di e pueblo humilde y trahadó, uza tur recurso nashonal pa «yuda na dicha y felicidad di demás hende» pa por logra «e mayó suma di felicidad posíbel», TÁ SOLAMENTE POSÍBEL CU INDEPENDENSHA!!!!!

INDEPENDENSHA TÁ E PORTA DI ORO QU NÓS TIN QU PASA P’E.

Méster splica, splica, splica, splica, splica y sigui splica pa saca nos héndenan for di e neblina di e tapakeshi KKKolonial maKKKamba.

Méster splica, splica, splica, splica, splica y sigui splica pasobra asta e cuádronan soberano tá ignorá e tópico. Mayoría ta preferá e sensashón di día; e redu di día.

Méster splica, splica, splica, splica, splica y sigui splica pa forma nos cuádronan y banguardia soberano. Pa nán tá IMPREGNÁ, SUMERGÍ, LLENÁ plenamente den y di e bèrdad absoluto qu LIBERTAD tá INCONDISHONAL!

Formashón di cuadro tá esencial pa un revolushón, Che Guevara a siña nós den su escrito titulá "El cuadro, columna vertebral de la revolución".

Como nós a menshoná anteriormente qu tin algún condishón, nós debe abo, querido lector, un breve exposishón. Nós lo caba asina y lo trata di tá lo mas breve posíbel.

Derecho natural, su codificashón derecho positivo y su aplicashón diario HUSTICIA y particularmente HUSTICIA SOCIAL mester tá nos motor, nos rasón di tá.

E liña còra tá DERECHO. E ÚNICO manera pa por cumpli cu derecho TÁ, HACI HUSTICIA.

Ora violá un derecho, y colonialismo y ocupashón tá e VIOLASHÓN mas FLAGRANTE, ya pa cuátershen aña, di nos derecho na libertad, ANTO MÉSTER HACI HUSTICIA.

Inhusticia inevitablemente méster conducí na husticia. No por tapé, no por scondé, no por mitigué, no por bisa qu tá pasado.

Nós tá papiando di PRINCÍPIONAN BÁSICO DI DERECHO.

1. E transgresor/criminal, esún qu a cometé e crimen tin qu sinta quetu, cera su boca y SCUCHA e víctima, sea e tá arepentí o no. Ora huzga un crimen, e víctima ta dicidí CON e transgresor TIN QU paga INDEMNISASHÓN pa su crimen. Día a huzga e názinan na e tribunal di Núremberg, e víctima tábata na mes momento ACUSADOR, HUEZ y EHECUTOR di e CASTIGU y RECEPTOR di INDEMNISASHÓN.

2. E crimen tá comprobá. No tin ningún necesidad di aportá ningún prueba mas. No ta tolerá ningún clase di supuesto prueba di parti di e transgresor pa MITIGÁ, suavisá e crimen qu el a cometé. Contra un crimen comprobá no tin NINGÚN CIRCUNSTANSHA ATENUANTE.

3. E transgresor y criminal maKKKamba pa derecho tin e obligashón di INDEMNIFICÁ, O sea PAGA pa su crimen cometé.

4. DURASHÓN y GRAVEDAD di e crimen, tá FUNDAMENTAL pa e peso y durashón di e INDEMNISASHÓN. Nós ta dicidí CON maKKKamba tin qu paga, CUANTU e tin qu paga y PA CUANTU tempu e tin qu paga.

Además, además querido lector, si a ocupá o tá ocupando un cas, a secuestrá o tá secuestrando, for di qui tempu e tende qu TANTEN e víctima no bisa nada, no exihí, no demandá, anto e situashón ilegítimo, e crimen ta sigui. E transgresor, e criminal no tin antó e obligashón moral di pone un fin na e situashón ilegítimo, di pone un fin na e crimen?

Nós ta ripití aqui loque nós a scirbi na diferente ocashón na diferente caminda: maKKKamba no tin NINGÚN CLASE di BÈRGÜENSA pa nan crimenan qu nán a cometé y ainda tá cometiendo.

No e criminal, e transgresor ta dicidí qu tá basta. Esey NÓS TA DICIDÍ.

Nada di arguméntonan falsu manera tábata hopi tempu pasá, nada di qu nós ta frustrá, nada di qu nós ta vengativo, nada di qu nós ta llen di odio, nada di qu nós ta blo coba den pasado, nada di qu nós tá emoshonal y mil y un mentira y nònsèns KKKolonial.

Esún qu a secuestrá otro hende, a deportá nán, a interná nán den campo di concentrashón, a invadí cas di otro hende, ocupá e cas, durante su ocupashón a terorisá, a asesiná y di cua SU ACTUAL RIQUESA Y BIENESTAR ta bin DIRECTAMENTE di e áctonan criminal describí y comprobá y TE QU E DÍA AWE TÁ OCUPANDO MI CAS, MÉSTER PAGA PA SU CRIMEN.

A ocupá cas di otro hende, a priv'é di haci uzo di su cas libremente y sin ningún clase di restricshón, a priv'é di disfrutá di su frútanan, qu a resultá den ingreso perdí.

E colonisador a secuestrá, a deportá, a ocupá teritorio sin paga p'e, a haci uzo di obra di man, bou di condishonan infrahumano, sin paga p'e, no a paga ningún clase di prima soshal.

No tá mas qu HUSTU, no tá cumpli cu HUSTICIA antó, si finalmente e ta paga pa ASINA TANTU violashon di princípionan básico di derecho?

HUSTICIA, punto.

A cometé un crimen, ta huzga e crimen, y ta paga pa e crimen. Esey tá berdadero derecho y husticia.

Tur sobrá tá papiamentu di den shap. Tá pèrdèmentu di tempu. Tá, quita for di e caminda stret.

E PROMÉ ACTO DI HUSTICIA, sin embargo, pa asina e derecho natural más básico haña berdadero nificashón y efecto, tá: desocupá mi cas y dunami atrobe, porfín, e llabi di mi cas pa mí por tá LÍBER.

PB


E bitácora aquí tá abrí pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e «bitacorístanan» ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester tá di acuerdo cu nós).

No hay comentarios: