Un revista-laboratorio dedicá na poesía, proza, ciencia, arte, música, historia, política na papiamentu
El amor, madre, a la patria
No es el amor ridículo a la tierra
Ni a la hierba que pisan nuestras plantas.
Es el odio invencible a quien la oprime.
Es el rencor eterno a quien la ataca.

Jose Martí

2/01/2008

Íslanan Inútil II

¿Nós íslanan tá inútil? Esaqui tá e pregunta qu tin qu haci ora ta trata pasado, actualidad y futuro. Mescos, manera a exponé den e artículo Destino Evidente, qu e concepto Destino Evidente tábata origen di e desarrollo remarcábel di Merca, ma tá tambe na mes momento e fundamento ideológico qu a originá guera, genocidio y imperialismo, asina e concepto Íslanan Inútil a duna comienso na un sentimentu qu nós tá considerá nós mes incapás di tá independiente. Un concepto qu tá nutrí pa mas qu treshen aña di colonialismo y explotashón.

Tambe nós a indicá den e artículo Íslanan Inútil qu e mentira qu nós mester di e colonisadó, tá contrali, pasobra finalmente no nós mester di nán, sino nán mester di nós. Den transcurso di síglonan finalmente a imponé un relashón desbalansá, asimétrico, desproporshoná na fabor di e colonisadó. Es decir, esún qu tin mayor probecho di e «relashón», tá e colonisadó. Algún punto:

1. For di tempu di sclabitud, e colonisadó tin còntròl completo di e teritorio qu awor llama Antilla. For di e teritorio aquí e colonisadó a desempeñá y tá desempeñando diferente actividad económico.

2. E colonisadó tábata deportá hende pretu for di África hiba Caribe. Antilla tábata un di e céntronan di mayor importancia pa loque ta trata «almacenahe» y «benta» di catibu pa Caribe y América Latino. Un nogoshi altamente lucrativo qu a producí mashá dividendo.

3. Pa por a abastecé e centro di comercio, a crea cámponan di concentrashón manera Quenepa, Sta. Cruz etc. qu awendía nós ta llama eufemísticamente «plantashi», pero de echo nán tábata cámponan di concentrashón. Asina p.e. e nòmber corecto di «economía di plantashi» méster tá «economía di campo di concentrashón».

4. Después qu a tuma poseshón di e íslanan, a desempeñá diferente forma di comercio, incluso contrabando, siglo pasá refinería Isla y mas recién nogóshinan di tur tipo manera offshore, e-commerce, supermercado, construcshón, maneho di aeropuerto etc. etc. Manera nós a bisa caba, tá di sumo importancia pa por, cu cifra concreto, laga mira qu nogoshi hulandés, y cu esey Paisnan Abóu, tin beneficio directo cu Antilla (incluyendo Aruba) como colonia. Mas aléu nós lo bolbe mishi cu e punto aquí.

5. Tá di conocementu público qu 80% (probablemente mínimo) (esaqui a sali for di boca di ex ministro Eegje Schoo mes, por lo tanto no tá un invento di nos parti) di loque eufemísticamente nós, imitando e colonisadó, a llama Cèn di Desarrollo, ta bolbe den sacu hulandés. Por lo tanto, y ya a demostrá esey, Cèn di Desarrollo méster tá realmente Invershón Estatal Hulandés pa Explotashón.[1] Tambe tá importante haci un inventarisashón concreto di esaqui den forma di cifra.


6.
Tin diferente otro punto mas manera petroli, otro recurso natural manera mineral, recurso humano, Antilla como propiedad cu balor, tópiconan qu aqui nós lo no bolbe atendé cun’é (nós ta referí na e artículo ya menshoná Íslanan Inútil).


7.
Statüt tá un documento colonial, a pesar di mil y un exegeta qu a trata di proba, a través di mil y un documento, qu no tá asina. Statüt no tá basá riba igualdad, ni den pasado, ni awor y ni den futuro. Declarashonan hulandés mes ta proba qu e punto di gravedad político colonial tá na banda hulandés. Calque día nós lo analisá mas detalladamente paquico nós no conocé autonomía y paquico aínda nós tá colonia cu Statüt como guía.

Por lo tanto tá obvio qu tur actividad hulandés na Antilla ta beneficiá directamente nogoshi hulandés y consecuentemente Paisnan Abóu, nan país di origen. Tur nogoshi hulandés directamente ta carga positivamente riba balansa na banda hulandés y negativamente na banda antillano.

¿Con nós por demostrá esaqui concretamente? Bisa qu Paisnan Abóu ta probechá di nós, ta explotá nós, etc. etc., no ta bisa hende (nètnèt) nada, sino dátonan y cífranan concreto.

Un ehemplo: Algún luna pasá a establecé un supermercado hulandés. Si mercado local no a cambia sustancialmente, es decir, si di ripiente poblashón no a crece sustancialmente di manera qu «ta hustificá» otro supermercado grandi, ¿anto di cua mercado e supermercado aquí tin qu haña cliente? Tá e mesún mercado local di sémper.

¿Presencia di e supermercado aquí (sustancialmente) a aportá na nos economía? Hende a haña trabóu. M’a nós mes por a constatá con diferente di nán qu ta traha pa e supermercado en cuestión, ya tábata traha otro caminda. Algún distribuidor ta supli e supermercado aquí y ta gana cèn. M’a tambe tá asina qu diferente producto — e gran mayoría — ta bin directamente for di Paisnan Abóu, importá pa e supermercado mes.

Di e manera aquí presencia di e supermercado, ta aportá directamente na economía di Paisnan Abóu. Un factor di importancia tá e factor multiplicadó. E factor multiplicadó ta bisa qu un invershón o actividad económico no solamente ta generá o lo generá beneficio pa esún qu ta ehecut’é, sino tambe e ta crea actividad y beneficio na diferente nivel y na diferente etapa di producshón y/o ehecushón di producto o servicio.

Asina p.e e paqui di lechi di un líter di origen hulandés qu e supermercado en cuestión ta bende pa ± 8,50 florín, y qu na Paisnan Abóu ta costa 0.90 euro, loque ta equibal na ± 2,40 florín — un diferencia di ± 6,00 florín antillano — ta producí no solamente un ganashi sustancial, sino qu e ta implicá un mayor producshón den e cadena pa llega na lechi for di e momento qu baca ta producí lechi, su procesamentu, empaquetamentu, distribushón, almacenahe y transporte. Tá un cadena largu di compañía y hende ta forma parti di e cadena qu ta duna beneficio. Aqui nós a duna ehemplo di un producto so, y esaqui ta conta pa tur producto.

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Laga nós duna un ehemplo clásico, qu tá e ehemplo di materia prima. Ora ta papia di loque materia prima ta nificá pa un país, no méster papia solamente di loque e ta nificá na entrada pa e país productor en cuestión, sino tambe tur loque materia prima ta generá den loque tá conocí den términonan económico como «columna di producshón». Di e manera aquí den e cadena di petroli y su derivádonan, ta cumbiní p.e. Venezuela sin mas si e tin bou su mes còntròl tur loque petroli ta generá for di momento qu ta saqu’é for di subsuela, refin'é, y distribuy’é. Obviamente nashonalisashón tá cumbiní un país pasobra definitivamente tur loque tá di un país, méster, na promé lugá, beneficiá e país en cuestión promé.

Un operashón di tal magnitud manera esún qu Venezuela a ehecutá, no tá sin pelíguer, no na último lugá e pelíguer di intervenshón indirecto terorista for di e squina Anglosahón-hulandés (e triángulo Merca-Inglatera-Paisnan Abou) pa mina estado venezolano, o directo a través di un intervenshón militar. ¿Paquico? Pasobra calque nashonalisashón di un materia prima asina importante manera petroli, ta mishi directamente cu nan «interesnan vital».

E otro pelíguer tá atraso tecnológico, pasobra generalmente e multinashonalnan qu tin como meta monopolio riba enter e cadena di producshón te qu su derivádonan, na mes momento ta trata di mantené monopolio di tecnología. Esaqui tá manifestando aparentemente na Venezuela después qu estado paulatinamente a aumentá influencia y còntròl riba tur loque tin di aber cu petroli. No tá sin motibu qu Venezuela no a proponé un salida completo di e transnashonalnan. Por lo pronto Venezuela a exigí un participashón mayoritario den e bolo y na mes momento sigurá continuidad tecnológico. No méster pèrdè aspéctonan geopolítico for di bista. Ma esey tá otro discushón.

Laga nós duna otro ehemplo concreto. Sürnam tá conocí pa minería di alúmina qu ta producí bauxit y aluminio, un actividad económico qu en gran parti tá explotá pa multinashonalnan manera Billiton, Alcoa, Alcan etc. ¿Quico e actividad aquí ta producí pa Sürnam compará qu loque e tá generá pa e multinashonal y consecuentemente tur clase di aplicashón di balor agregá di aluminio, manera panchi, wea ma tambe avión, tecnología aeroespacial, y tambe tecnología nuclear?[2] Es decir, ¿no tá obvio qu Sürnam lo tábatin mas probecho si na dado momento estado tábatin còntròl, o en todo caso mayor participashón den e actividad aquí? ¿Lo no tábata asina qu esaqui lo a generá aínda mas entrada si na Sürnam, un compañía sürnam lo por a procesá e materia prima y transform’é den diferente aplicashón pa queda exportá? Y asina nós por sigui e mesún análisis pa tur producto na mundu.

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Laga nós bolbe na nós supermercado.

E argumento central den e ehemplo aquí tá, si considerá loque a scirbi anteriormente, qu presencia di e supermercado aquí directamente negativamente ta afectando e mercado local di supermercado, toco, frutería y otro tipo di benta detallista. Específicamente e ta afectá interesnan di nos clase medio. Su aporte na economía local no tábata di mayor importancia, si nós realisá nós qu asta su (re)construcshón tábata na encargo di compañía hulandés, tantu contratista como arquitecto. Asúntunan duanero relashoná cu importashón tá den man di un compañía hulandés.

Esaqui tá jis un ehemplo di e «relashón» desbalansá, desproporshoná entre Paisnan Abóu y nós. Esaqui ta conta pa tur forma di actividad comercial y empresarial. E balansa ta cai favorablemente y positivamente na banda hulandés y desfavorablemente y negativamente na nos banda.

Nós méster tá concreto den e asuntu aquí. Un economista méster por formulá un marco preliminar cu cífranan concreto pa demostrá qu pa un motibu fundamental e colonisadó no ta laga Antilla bai. Den esaqui nós no méster queda paralisá pasobra nós quièr tá lo mas exacto posíbel. Nós tá papiando aqui di un cuadro preliminar qu ta duna un aproximashón suficientemente satisfactorio. Aqui nós quièr recòrdá qu ningún hende menos qu e economista británico John Maynard Keynes, qu cu su teoríanan a influenciá pensamentu financiero y económico profundamente y qu indirectamente tábata na cuna di Fondo Monetario Internashonal y Banco Mundial, a llega di bisa: «It is better to be vaguely right than to be precisely wrong».

Por lo tanto nós no méster haci nos bida imposíbel y trata di tá extremadamente exacto, sino nós no ta caba nunca.

Ora a concretisá esaqui cu cifra, lo sali na cla qu e balansa tá na fabor di e colonisadó pa billones. Si nós considerá además qu 80% di e notorio Invershón Estatal Hulandés ta bolbe den sacu hulandés, anto loque ta sobra pa Antilla tá quiriwichi, limosna.


¿Consolidashón di Colonisashón vía Declarashón Final o Independencia?

Nós lo revisá aqui diferente teoría qu ta boga pa colonisashón contra independencia. Algún punto:

1. Ultimo díanan atrobe declarashón final tá tópico. Ya diferente político y ex político a presentá vía médionan di comunicashón pa papia riba esaqui. Notábel tá qu na comienso tábata papia di un cancelashón completo di nos debe nashonal, mientras awor ya tá papiando di un cancelashón di entre 60 pa 75 %. Esaqui ta nificá qu mas nunca por pretendé qu nós lo tin un punto di comienso salú después qu a caba di concretisá e separashón di e íslanan qu ta componé Antilla eliminando e structura di gobièrnu central. Nós no ta papia di autonomía pasobra pa nós tá evidente qu esey nunca a existí. Esaqui tá un consolidashón di còntròl colonial na diferente nivel. E preis qu tá pagando tá altu. Lo tin còntròl directo riba finanza público, lo tin còntròl riba husticia, lo tin còntròl riba tur compañía di gobièrnu, a pesar di e soño di nós, quere qu ta trata di un còntròl conhunto. Además, e sobrá debe lo queda cologá riba nós manera un spada di Damoclès hulandés pasobra e debe obviamente lo tá mará na e notorio sistema di interés compuesto. No menos qu Albert Einstein, e gran físico qu a desarollá e teoría di relatividad, a llega di bisa «the most powerful force in the universe is compound interest».

2. Diferente di nós a argumentá qu esaqui nós mes a crea. Es decir, nós mes a crea e condishonan negativo qu a pone política hulandés exigí mas còntròl. Nós tá corupto, nós ta aplicá política partidista y faborecé amigu político ora ta trata especialmente gastamentu di fóndonan público.

3. Diferente di nós a argumentá qu nós no por bira independiente. Sea nós no tá cla p’e aínda o nós no tá capás di bira independiente. Ora menshoná independencia e resultado tá un reacshón berdaderamente pánico qu tin como argumento básico qu nós lo sucumbí sin Paisnan Abóu, qu nós no tin derecho di existencia sin e presencia di Paisnan Abóu. Por lo tanto nós tá dispuesto di aceptá dominio hulandés den tur su facétanan, asta aceptá insulto y ofensa, con tal qu nós ta quere qu nós ta disfrutá di e supuesto protecshón holandés, su bentáhanan manera pasaporte etc. etc. Otro argumento fundamental tá qu presidente Chávez tin bista riba Antilla. Por lo tanto presencia hulandés tá esencial pa por defendé nós di e «bárbaro», «imperialista», «criminal» y «traficante di droga» Chávez. Inclusive ya a risca di compará Chávez cu Hitler y qu Chávez ta persiguí y eliminá su adversárionan. Por último tin e ehemplo di Haití, manera a queda uzá poco tempu pasá pa Sra. Leeflang.

Nós lo limitá nós te aqui pa por sigui cada argumento den su preposishonan falsu y demostrá contrali.


Contraagrumento

Nós no ta sirbi. Nós tá inútil. Tá nos mes falta. Nós tá corupto etc. etc. etc.

Na promé lugá corupshón no tá un monopolio antillano, especialmente si nós considerá corupshón na Paisnan Abóu manera p.e. e caso di fraude den mundu di construcshón y diferente otro caso. Cuantu caso no tábatin caba qu a gara político hulandés pa áctonan fraudulento pa después duné un bon trabóu otro caminda. Cuantu be un político hulandés no méster a baha pa después e haña un empleo lucrativo den sector privá o inclusive den gobièrnu mes como p.e. Comisario di Reina o alcalde? Recientemente a determiná qu fraude den mundu di construcshón a queda mescos pasobra esaqui tá inherente na e manera hulandés di haci nogoshi.

¿Nós ta trata di hustificá nos problémanan? Di ningún manera. Al contrario. Pero si considerá pasado y presente hulandés, si considerá historia hulandés y actualidad hulandés, anto méster llega na e conclushón preponderante qu Paisnan Abóu no tin ningún clase di autoridad moral. Corupshón den tur su fórmanan tá un problema serio, pero e no tá e problema principal.

Awor, laga nós bisa qu nós ta sali for di e situashón idílico qu nós no tá corupto, qu nós no ta practicá política partidista, qu nós no ta faborecé ningún amigu político, e situashón económico di nos país lo mehorá?

Es decir, y nós ta bolbe ripití e pregunta, den un situashón ideal caminda no tin corupshón, etc. etc., ¿«presencia» y «yudansa» hulandés lo aumentá nós actividad económico y por lo tanto producí mas entrada y asina crea real adelanto, progreso y e tan deseá bienestar?

¿Saneamentu di nós debe nashonal tambe den e caso aquí lo aumentá nós actividad económico y por lo tanto producí mas entrada y asina crea real adelanto, progreso y e tan deseá bienestar?

Simplemente Nò. Pasobra e no ta mishi cu e problema fundamental, y e problema fundamental tá e relashón desbalansá, desproporshoná, asimétrico na fabor di Paisnan Abóu y desfaborábel pa nós. Al contrario, un aumento di còntròl hulandés lo faborecé e banda hulandés aínda mas.

Tá e desbalansa aquí, e desproporshón aquí, combiná cu e echo qu 80% di Invershón Estatal Hulandés qu ta bolbe den sacu hulandés, tá e factornan principal qu nós lo no llega na progreso real, económicamente, financieramente y socialmente.

Otro arguméntonan manera e pelíguer di Chávez, qu e ta imperioso y qu e tá un Hitler latinoamericano tá fácil di desbaratá. Ta e día di awe qu no por proba qu Chávez tá imperioso y qu e que Antilla. Na promé lugá nós ta asumí algu qu no por proba, es decir qu presidente Chávez tá imperioso. No tin ningún prueba qu esey tá e caso. E caso contrali, es decir e caso di imperialismo mericano y den su rabu Paisnan Abóu, di genocidio (Iraq, Vietnam, Correa, Hapón (bòmnan atómico) sí tá probá. Sí tá probá y demostrá cu échonan histórico qu nán, Merca, Inglatera y Paisnan Abóu como organisashón criminal sí tá capas y dispuesto di bombardeá, invadí, distruí y exterminá otro pueblo sin ningún otro motibu qu e necesidad incontrolábel y incurábel di controlá, dominá y hòrta loque no ta di nán.

¿Chávez, Hitler? Pa por demostrá qu Chávez tá mescos qu Hitler méster demostrá qu entre otro tin campo di concentrashón na Venezuela o en todo caso ta incliná na esey. Esún qu quièr proba esey, tin un problema serio. En todo caso den en caso contrali, esey si tá probá. Tá probá históricamente qu mashá tempu promé qu Hitler a instituí e concepto bárbaro di campo di concentrashón, qu ya den su colónianan Indonesia, Sürnam y Antilla, Paisnan Abóu tábatin cámponan concentrashón qu tábata esencial den còntròl y deshumanisashón di hende.

Arguméntonan manera «mira Haití», tambe tá fácil di desbaratá.

Haití tá un excepshón remarcábel, pero sin embargo un excepshón. Y bisa qu Haití tá un excepshón, aunque remarcábel, tá enfatisá, demostrá, afirmá qu e regla general tá contrali, qu mayoría país manera nós, di nos grandura, íslanan manera nós, manera Barbados, Trinidad etc., etc. etc. y tambe paisnan muchu mas grandi na tamaño manera Sürnam en todo caso, sí, en todo caso no a sucumbí después di nan independencia. Especialmente Sürnam, a pesar di mil y un forma di boicot hulandés, tá señalando progreso.

Tá qu e arguméntonan aquí nós méster arma nós mes, equipá nós mes ora den discushón ta bini cu arguméntonan falsu, tantu di parti hulandés como di nos mes héndenan, qu ta paralisá nos mente y tá hiba nós continuamente den un anchi sin salida.

Nós mes héndenan den nan afán pánico continuamente falsamente ta argumentá qu nós no por bira independiente.

Pero den pasado Antilla a conocé bienestar, ta tende hende bisa. E contraargumento tá: ¿Unda el a queda antó? Por lo tanto e tábata pasahero. ¿Con bini e tábata pasahero? Pasobra e no tábata den nos mes man. Presencia di p.e. Shell tábata operá den contexto di economía hulandés y tábata principalmente un producto adishonal di economía hulandés.

¿Quen a quere qu nós ta dicidí riba Refinería Isla? ¿No tá nos patrimonio nashonal? Bijleveld a bisa qu lo no bende refinería cu Venezuela. ¿Cu qui derecho y autoridad Bijleveld ta bisa esey, si no tábata pasobra e actual structura político colonial ancrá den Statüt ta dun’é e autoridad ey?


¿Consolidashón di structúranan colonial o destino evidente berdadero?

Den e artículo Destino Evidente a exponé origen di e fundamento ideológico di desarrollo y comportamentu mericano.

Paisnan Abóu tambe conocé su destino evidente.

Calvinismo a producí su destino evidente den forma di predestinashón calvinista.

Manera Merca conocé destino evidente, qu ta forma e fundamento ideológico qu nán tá e israelítanan nobo y qu Merca tá e Israel nobo, y qu por lo tanto nán tá eligí pa nan dios pa tá doño di mundu, asina hulandés ta determiná pa predestinashón calvinista.

E ideología aquí a forma e fundamento qu nán tá hende drechi, no corupto, qu nán tin e creencia berdadero y qu nán tin un mishón na mundu.

Nán ta considerá, eligí pa Dios, qu mundu tá di nán, qu mundu cu tur su recúrsonan, tá di nán. Tambe recurso humano.

Basá riba destino evidente, predestinashón y interesnan vital, nan bienestar ta dependé di còntròl di mundu y di cosmos.[3]

E triangulo Merca-Inglatera-Paisnan Abóu tá convencí di esaqui, ta quere adén. Nán tá indicá pa Dios como administrador di su obra na mundu. Un país manera Paisnan Abóu, qu lásonan profundamente estrecho di cooperashón político, económico, financiero y militar, ta identifiqu’é completamente cu destino evidente, pasobra hustamente nan concepto di predestinashón calvinista tá nán destino evidente. P’esey nán tá miembro di e mesún organisashón. E único diferencia entre nán como miembro di e mesún organisashón compará cu Merca y Inglatera, tá nán notábel habilidad di aparentá pacífico, corecto y decente.

¿Tin un motibu mas profundo aínda qu especialmente a inducí e germánonan aquí haci, mas qu calque otro sistema colonial, opresivo y genocida, loque nán a haci pa mas qu treshen aña?

Sí, pasobra finalmente tur e papiamentu di shap aquí tocante religión/civilisashón (antes) y derecho humano/democracia (awendía), no tábatin y no tin nada di aber qu religión/civilisashón (antes) y derecho humano/democracia (awendía). ¿Con por tábata posíbel un shoah pretu di 150 millón pretu cu inján bou propagashón di cristianismo qu méster tábata símbolo di amor pa próhimo, compashón etc., etc., etc?

¿Con conciliá amor pa próhimo, compashón bou di bandera di cristianismo cu deportashón di hende, cámponan di concentrashón, genocidio manera perpetrá pa mayoría país europeo y después continuá pa imperio británico qu a queda relevá pa imperio mericano como cargadó di e bandera genocida? Te qu e día di awe. Abri wowo y observá e destrucshón total di país y hende qu tá tumando lugá na Iraq ehecutá sin compashón pa e triángulo Merca-Inglatera-Paisnan Abóu na cabés.

E motibu, e único motibu tábata y tá aínda e necesidad incontrolábel y incurábel di controlá, dominá y hòrta loque no tá di nán.

Cu e movementu ideológico y político aquí nós tin di aber qu ta ofrecebu solamente dos opshón: o subyugashón o exterminio.

No laga ningún hende bistí na flus o bistí, papiando cu bos suave, qu no ta bati man riba mesa tuma nós cabés abou. Nós tin di aber aqui cu algu totalmente diferente. Tras di e flus y e bistí ey algu totalmente diferente ta bai scondí.

¿Y esnán entre nán qu si tá di bon intenshón, qu no ta sinti nán superior, qu no tá racista, qu no impulsivamente y obligatoriamente quièr mustrabu qu bó tá menos? Sea bon biní. Cas ta abrí.


¿Colonia o soberanía?

E caminda pa Independencia no por y no méster tá basá riba emoshón, sino riba rashonalidad fundamentá cu echo y cifra qu ta demostrá nós qu nós tin tur derecho y e obligashón di tá independiente. Nós debe nos yunan, y nan yunan, esey.

Tá di máximo importancia revelá, exponé e asimetría, desbalansa, desproporshón evidente di e «relashón» entre nós y Paisnan Abóu y qu e «relashón» aquí tá ancrá den e structura político colonial di Statüt, qu tá e motibu principal qu nós no conocé progreso y desarrollo real y duradero, y qu e único caminda, e único caminda pa progreso y desarrollo real y duradero tá independencia.

Ora nós tá independiente, nós por exigí rèspèt. Ora nós tá independiente, nós no méster scucha e nònsèns di «relashón den Reino» y «lásonan histórico». Ora tá independiente, asta e burdugu méster reconocé, aunque tal bes no di curasón y cu e mesún «paternalismo histórico» inevitábel, qu independencia concretamente tá progreso. Esaqui ta e caso cu Sürnam.[4]

Independencia no tá un historia idílico sino concretamente adelanto y progreso.

¿Independencia tá un miláguer? Nò, pero e tá e factor, e condishón mínimo pa por llega na progreso y desarrollo real y duradero.

Nós ta puntra:

¿Nós quièr laga nán consolidá y sigui amplia, extendé, aumentá e structúranan colonial o nós quièr tá soberano?

¿Nós quièr sigui aceptá e asimetría, e desproporshón na fabor di Paisnan Abóu, y queda contentá nós qu filingrana y quiriwichi di cos, en bes di aceptá nós berdadero destino evidente?

¿Nós quièr sigui aceptá, persecushón, asesinato, ofensa y insulto, manera nós tá custumá ya pa mas qu treshen aña o finalmente aceptá nós lugá digno y sagrado entre tur otro pueblo líber?

¿Nós quièr sigui zapatiá den lodo di e trampa hulandés qu llama Statüt, sigui gaña nós mes qu nós lo tin algún día progreso y bienestar, o nós lo declará nós mes independiente y cuminsá traha pa progreso y desarrollo real y duradero y destino evidente berdadero?

Méster sambuyá pa caba den e lamán di libertad y cuminsá landa.

Anteriormente nós a bisa, pa papia cu José Martí y Pérez, qu nós conocé e mònster y nós a biba den su mondongo.

Nós a cuminsá abrié.


© 2008 Papiamentu Bibu



[1]. Lesa e artículo Prostitushón di Idioma.

[2]. Pa diferente aplicashón di aluminio: http://www.aluminum.org/Template.cfm?Section=Home&Template=/TaggedPage/NewsbyTopic.cfm&ICL=14

[3]. Explorashón di otro planeta pa descubrí recurso tá un echo.

[4]. Lesa e carta di e miníster hulandés Verhagen dirigí na parlamento hulandés fechá 25-1/2008.
http://www.minbuza.nl/nl/actueel/brievenparlement,2008/01/Kamerbrief-inzake-de-relatie-tussen-Nederland-en-S.html



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