Un revista-laboratorio dedicá na poesía, proza, ciencia, arte, música, historia, política na papiamentu
El amor, madre, a la patria
No es el amor ridículo a la tierra
Ni a la hierba que pisan nuestras plantas.
Es el odio invencible a quien la oprime.
Es el rencor eterno a quien la ataca.

Jose Martí

2/27/2008

E Día Después

E día después. Na moda di bisa. Nós a duna un indicashón general (awendía hende lo bisa «global») con, den nos caso, mecanismo di e proceso di independencia lo por cana. E tá análogo na e proceso di independencia di Sürnam. Su «parentesco» tá directamente relashoná cu e factor común: den ambos caso nós tin di aber qu e mesún colonisadó. Y e colonisadó su punto débil no tá variábel. Al contrario, su punto débil, for di día qu nós tin di aber cun’é a queda constante, invariábel.

Nós a pensa di tuma un poco distancia di escrítonan directamente político y dedicá mas tempu na literatura. Pues, nós tá sintiendo nós culpábel qu en especial e traducshón di Divino Comedia su tercer canto no tá cristalisando. Ma e último desaróllonan tá obligando nós duna nos opinión, un bes mas.

Recientemente a surgi un discushón entre Don Martina y Omayra Leeflang riba e supuesto «autoridad di duna instrucshón» qu e miníster hulandés lo méster tin pa cu procurador general colonial na Antilla (sí, e futuro Antilla restructurá). Evidentemente e futuro procurador general lo tá un macamba.

E asuntu aquí a ocashoná mashá discushón. E discushón mas notábel tá esún qu a surgi entre Omayra Leeflang y Don Martina.

Na promé lugá un bes mas Leeflang, qu mil y un teoría, atrobe ta incliná na censura ora algu no ta bai manera a quièr.

Na di dos lugá, méster remarcá qu e discushón entre Martina y Leeflang, tá emblemático pa e carácter infantil di hiba política na Antilla. O sea, e tá «infantilisashón» di nós forma di hiba política. Esaqui tá consecuencia directo di nos historia. Definitivamente no por consideré como un debate na nivel di representante di sociedad.

Finalmente, bisa qu e tópico en cuestión tá demasiado compleho y qu un discushón público ta confundí hende, ta expresá menosprecio pa ciudadanía antillano.

E asuntu aquí, mescos qu enter e trayectoria di consolidashón di colonisashón di Antilla, tá un asuntu di tur hende. Por lo tanto, cada persona qu ta sinti’é llamá di bisa algu, tin no solamente e derecho, sino tambe e deber di duna su opinión.

Esún qu ta haña qu no tá un asuntu público, tá, pa mi parti inconscientemente, tuma parti pa e colonisadó.

Na di tres lugá, atrobe, e discushón aquí, mescos qu tur otro discushón qu ta hiba riba e fase di colonisashón aquí, no ta atendé cu esencia di e problema.

Esencia di e asuntu tá: cu e acto aquí Paisnan Abou quièr un còntròl directo riba quen sí y quen no ta persiguí. E instrumento di poder aquí den man di miníster di husticia hulandés tá dun’é «carta blancu» pa atendé cu hende qu no ta cumbiní e colonisadó.

Además, for di punto di bista di derecho di estado, tá inaceptábel qu un miníster di husticia hulandés ta bai manehá e instrumento di poder aquí y no nos propio miníster di husticia. E poder aquí ta afectá directamente e separashón di podernan di estado qu nós conocé como Trias Politica.

Mayoría di nós tá conocí o a llega di tende di Trias Politica.

Trias Politica tá referí directamente na separashón di podernan di estado. Teoréticamente e ta consistí di e siguiente podernan:

1. Poder ehecutivo (gobièrnu)
2. Poder legislativo (parlamento)
3. Poder hudicial (magistratura: tanto curpa di hues como ministerio público)

Obviamente tá trata di un situashón ideal. Méster tene na cuenta qu obligatoriamente, y paradóhicamente, estado ta percurá pa instituí y organisá e tres podernan aquí.

Na Paisnan Abou, miníster di husticia tin e «autoridad di duna instrucshón» na ministerio público di pais. E posibilidad aquí obviamente «ta violá» e principio di separashón di poder ancrá den Trias Politica.

E autoridad aquí tá mará na algún regla. Un di nán tá qu pa por instruí ministerio público directamente, miníster di husticia ta requerí un conseho di Colegio di Procurador.

E pregunta fundamental tá:

¿Paquico Paisnan Abou, pa medio di nan miníster di husticia, quièr tin e «autoridad di instrucshón» pa cu loque méster tá «nós» procurador general?

¿Paquico den un «Antilla Nobo» e autoridad aquí no ta competencia di «nós» miníster di husticia?

¿Paquico Paisnan Abou quièr e instrumento di poder aquí pa asina nán miníster di husticia por duna instrucshón na «nán procurador general colonial»?

Nós tin qu tá cla riba cierto punto:

Statüt tá na un documento colonial racista pa por controlá un teritorio colonial. Pa por logra esey, den e relashonan statutario ta crea figúranan hurídico o figúranan derivá for di e relashón statutario ey. En específico ta formulá e relashón statutario di tal manera qu fácilmente por intervení, sea directamente, sea vía un buèlta. Mas y mas tá llegando e momento qu nós tin qu laga «nos lus» cai riba Statüt. Otro día.

E exigencia di Paisnan Abou tá e di tantísimo prueba di un poder strañero colonial qu quièr tin algu di bisa riba nos asúntunan interno.

Autoridad di duna instrucshón na ministerio público méster tá un asuntu interno como parti di maneho di miníster di husticia antillano y posteriormente di Còrçao, si necesariamente nós ta haña qu nós tin qu desmantelá Antilla.

E tá tambe e di tantísimo metementu impropio colonial di Paisnan Abou qu tá un consecuencia directo di e relashonan statutario manera formulá den Statüt.

Pa resumí, duna e miníster di husticia colonial e autoridad di duna procurador general colonial instrucshón, tá violá dos asuntu:

1. Violashón di nós estado di derecho
2. Violashón di nos derecho exclusivo di atendé cu nos asúntunan interno.

Finalmente e tá en pugna cu nos dignidad y nos rèspèt propio (awendía algún di nós lo bisa qu dignidad y rèspèt no ta trece pan riba mesa).

Pa esún qu no tá di acuerdo cu e proceso aquí, tin un solushón so: INDEPENDENCIA.

Una bes independiente, calque «deseo» qu Paisnan Abou tin pa qu un persona implicá den asúntunan ilícito o un crimen qu nán ta considerá di tá di nan interés nashonal, e ora ey tin qu cana e caminda di tratádonan internashonal.

9/11

For di día qu a tumba e dos edifícionan na New York, e notorio 9/11, mundu occidental bou di preshón mericano a cambia di tal manera, qu deréchonan fundamental no ta existí mas. Asina p.e. na Merca Habeas Corpus,[1] loque sémper tá considerá como un derecho fundamental importante, ya no ta existí. Gobièrnu mericano por, cu e pretexto di terorismo, detené un persona di forma ilegal, extrahudicial sin ningún clase di proceso. Y esún qu ta quere qu macamba tá demasiado decente y qu nán sí tá demasiado corecto, y qu nan sistema sí no ta permití esey, nós ta recomendá mira e programa Guantánamo Vught.

Es mas, awendía ya na Paisnan Abou no tá posíbel mas bisa lo siguiente:

Considerando e echo qu Paisnan Abou, bou di responsabilidad y aprobashón di Balkenende tá participando den un guera di ocupashón colonial di Iraq y Afganistán y tá partícipe na bombardeo y genocidio di un pais soberano, nós por imaginá nós qu tin hende qu tá considerá Balkenende un blanco legítimo di represalia.

Ripará bon qu nós no a bisa: Nós ta haci un llamada pa eliminá e criminal Balkenende como un di e actornan di e destrucshón y genocidio na Iraq.

Una bes declarashón final ta haña su ehecushón den tur clase di structura colonial manera un «autoridad di instrucshón», un procurador general colonial, un aparato hudicial mas y mas ocupá pa macamba, magistratura colonial ya caba ocupá den mayoría pa macamba, aparato policial controlá pa macamba, nós lo bai mira con tin be abiertamente, tin be di un forma sutil lo aplicá e aparato represivo aquí y lo cuminsá persiguí esnán qu no tá di acuerdo cu e racístanan colonial macamba aquí.

350 aña di colonialismo racista a proba esey.

PB



[1] Pa mas tocante Habeas Corpus, sigui e siguiente vínculo di Wikipedia: Habeas Corpus



E bitácora aquí tá abrí awor pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e "bitacorístanan" ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester tá di acuerdo cu nós).

27/2 - Día di Independencia di República Dominicano

Como homenahe na e día importante aquí di un di nos íslanan rumán, y además e echo qu «sánguer» y «cultura» dominicano tá parti di nós, nós ta publicá aqui texto integral di e página web

http://www.dominicanaonline.org/Portal/espanol/cpo_independencia.asp

Independencia Dominicana

Juan Pablo Duarte, Padre de la PatriaLa Trinitaria.
El 16 de julio de 1838 se funda la sociedad secreta La Trinitaria, con el objetivo de difundir las ideas independentistas y de lograr efectivamente la independencia del país. El joven Juan Pablo Duarte, hijo de comerciantes y perteneciente a la pequeña clase media de la ciudad de Santo Domingo, es el líder de esta asociación de carácter liberal que encarna los más altos ideales de la República Dominicana.

Juramento
El juramento redactado por Juan Pablo Duarte, y con el que se sella la fundación de la Trinitaria, expresa lo siguiente:
“En nombre de la Santísima, Augustísima e indivisible Trinidad de Dios Omnipotente: juro y prometo, por mi honor y mi conciencia, en manos de nuestro presidente Juan Pablo Duarte, cooperar con mi persona, vida y bienes a la separación definitiva del gobierno haitiano y a implantar un república libre, soberana e independiente de toda dominación extranjera, que se denominará República Dominicana, la cual tendrá su pabellón tricolor en cuartos encarnados y azules atravesados por una cruz blanca.

”Mientras tanto seremos reconocidos por los Trinitarios, con las palabras sacramentales de Dios, Patria y Libertad. Así lo prometo ante Dios y el mundo. Si tal hago, Dios me proteja, y de no, me lo tome en cuenta; y mis consocios me castiguen el perjurio y la traición si los vendo.”

Miembros fundadores
Fueron nueve: Juan Pablo Duarte, Juan Isidro Pérez, Félix María Ruiz, Felipe Alfáu, José María Serra, Juan Nepomuceno Ravelo, Jacinto de la Concha, Pedro Alejandrino Pina y Benito González.

Organización
Como actuaban en la clandestinidad y necesitaban evitar la delación, se estructuraban en células de tres personas llamadas iniciados. Cada uno de sus miembros respondía a un seudónimo, y se comunicaban entre sí con un alfabeto criptográfico creado por Juan Pablo Duarte.

Labor de difusión
Los trinitarios desarrollaron una poderosa labor educativa en torno a los ideales nacionalistas e independentistas. Crearon para ello dos sociedades culturales (La Filantrópica y La Dramática) que llevaban a escena obras teatrales en las que se representaba la lucha contra la opresión de otros pueblos.

Los trinitarios y el derrocamiento de Boyer. Mientras los trinitarios se consolidaban y adquirían fuerza en el antiguo Santo Domingo español, del lado de Haití se había venido estructurando una fuerte oposición al presidente Boyer, que se aglutinó bajo la “Sociedad de los Derechos del Hombre y del Ciudadano”, también conocida con el nombre de “La Reforma”. Los trinitarios colaboraron con este movimiento que llevó al poder a Charles Hérard a principios de marzo de 1843, sirviendo Ramón Matías Mella y Juan Nepomuceno Ravelo (miembros de la trinitaria) como emisarios especiales para la coordinación de la conspiración entre ambos lados de la isla; en tanto que Juan Pablo Duarte se encargó en distintos pueblos de ayudar a la conformación de juntas populares que tenían por misión la elección de las nuevas autoridades locales.

Otros grupos separatistas.
La destitución de Boyer intensificó la actividad de los sectores separatistas que se habían ido configurando en el lado este de la isla:

• Grupo pro-español, con los sacerdotes Gaspar Hernández y Pedro Pamiés en Santo Domingo, y, en Puerto Plata, el General Andrés López Villanueva. Procuraba la vuelta a España.
• Grupo pro-inglés, encabezado por un propietario de las Matas de Farfán, llamado Pimentel. Procuraba la ayuda de Inglaterra en la lucha de separación de Haití, a cambio del otorgamiento de ventajas comerciales.
• Afrancesados, conformado en su mayoría por personas que ocuparan puestos administrativos en el gobierno haitiano, buscaban contar con la ayuda de Francia a cambio de privilegios políticos, arancelarios y territoriales, como la cesión a perpetuidad de la Bahía de Samaná. Buenaventura Báez, propietario acaudalado de Azua, y el abogado y comerciante Manuel Joaquín Delmonte eran sus principales figuras.

Triunfo de los trinitarios en las Juntas Populares.
Como base para la preparación de una nueva Constituyente que reformaría la Constitución haitiana, el gobierno de Charles Hérard dispuso la celebración de elecciones en las Juntas Populares, a fin de conformar los Colegios Electorales correspondientes. El triunfo de los trinitarios en todas las demarcaciones del lado dominicano en junio de 1843 hizo que el nuevo gobierno haitiano decretara su persecución. Se ordenó el apresamiento de sus integrantes conocidos (cayeron presos, entre otros, Ramón Matías Mella, José Joaquín Puello, Juan Nepomuceno Ravelo, Pepillo Salcedo y Esteban Roca); Juan Pablo Duarte tuvo que exilarse en Venezuela.

Manifiesto separatista del 16 de enero de 1844.
No obstante su desarticulación momentánea, los trinitarios pudieron reponerse bajo el liderazgo de Francisco del Rosario Sánchez, Vicente Celestino Duarte y Ramón Matías Mella, excarcelado poco tiempo después de su apresamiento. Aprovecharon el descuido de Hérard y las nuevas autoridades haitianas, que tenían su atención centrada en la consolidación de su poder en Haití. Pero también se vieron apremiados en sus pretensiones por las gestiones que hacían los afrancesados junto con el cónsul francés en Puerto Príncipe, M. Levasseur, a fin de agenciarse la “protección” de Francia y dar un golpe de Estado a los haitianos de la parte este el 25 de abril de 1844.

Por ello, luego de que el grupo liderado por Buenaventura Báez y Manuel María Valencia lanzara el primero de enero de 1844 un manifiesto en el que justificara sus intenciones de separar al pueblo dominicano de Haití, amparándolo bajo la égida de Francia, los trinitarios se apresuraron a emitir el 16 de enero de 1844 su “Manifestación de los pueblos del Este de la Isla antes Española o de Santo Domingo, sobre las causas de su separación de la República Haitiana”. En esta especie de acta de independencia se señalan los caracteres culturales esenciales de la dominicanidad y, sobre la base de los fundamentos establecidos en el juramento trinitario, se recogen los principios básicos en que se apoyaría el nuevo Estado:

• Gobierno democrático.
• Abolición de la esclavitud.
• Igualdad ciudadana, sin distinción de origen ni de nacimiento.
• Protección del catolicismo y su establecimiento como religión oficial, sin por ello perseguir a otros credos.
• Libertad de imprenta.
• Responsabilidad de los funcionarios públicos.
• Prohibición de la confiscación general de bienes.
• Promoción y protección de la enseñanza.
• Reducción de impuestos.
• Amnistía por opiniones políticas emitidas.
• Conservación de los grados militares.
• Protección de la agricultura, el comercio, las ciencias y las artes.
• Emisión de moneda con garantía real.

Redactado con la participación de Tomás de Bobadilla, dominicano que había sido funcionario del gobierno haitiano durante el período de Boyer, el Manifiesto del 16 de enero de 1844 sella en cierto sentido el pacto entre los trinitarios y una parte importante de las fuerzas dominicanas conservadoras, lo que propiciaría la inminente declaración de independencia.

Proclamación de la independencia.
Los trinitarios proclamaron la independencia de la República Dominicana el 27 de febrero de 1844, con un trabucazo dado por Ramón Matías Mella en la Puerta de la Misericordia de la ciudad de Santo Domingo. Inmediatamente después pasaron a la Puerta del Conde, donde Francisco del Rosario Sánchez izó la bandera nacional, y donde se leyó y juró el Acta Constitutiva del Estado dominicano.

Al día siguiente, 28 de febrero, las autoridades haitianas capitularon.

La República frente al caos. Las conspiraciones.

Consolidación de la independencia.
Los primeros ataques haitianos en contra del naciente estado se produjeron a inicios del mes de marzo. Los generales Pierrot y Agustín Souffront y el mismo presidente Hérard avanzaron simultáneamente sobre las tierras dominicanas: el primero por el norte, y los otros dos por el sur.

Por su parte, la resistencia de los dominicanos se organizó en torno al mando del hatero del Seibo, Pedro Santana, los coroneles Manuel Mora y Feliciano Martínez, Ramón Matías Mella y Francisco Antonio Salcedo, Antonio Duvergé, Vicente Noble y muchos otros.

Las contiendas principales que sirvieron para consolidar al nuevo estado soberano fueron las batallas de la Fuente del Rodeo (primer encuentro armado, 11-3-1844), batalla de Azua (19-3-1844), batalla del 30 de marzo, El Memiso (13-4-1844), batalla de la Estrelleta (17-9-1845), batalla de Beller (27-10-1845), El Número (17-04-1849), Las Carreras (21-04-1849), Batalla de Santomé (22-12-1855), Batalla de Sabana Larga (último enfrentamiento con los haitianos, 24-01-1856).

Predominio político de los conservadores anexionistas.
Las fuerzas conservadoras fueron indispensables para la declaración y primer sostenimiento militar de la independencia, y demostraron ser decisivas en la política interna desde los primeros días de la República. Los representantes de los sectores económicos predominantes, con escasa fe en las posibilidades del nuevo país, pronto relegaron a la corriente nacionalista liberal encarnada en los trinitarios.

La presidencia de la Junta Central Gubernativa instaurada el 1 de marzo de 1844 cayó en manos de Tomás Bobadilla, antiguo funcionario del gobierno de Boyer, con gran prestigio entre los pertenecientes a la clase alta de la ciudad de Santo Domingo. Una de las primeras medidas de esta Junta fue la de tratar de concretar el famoso “Plan Levasseur”, por el que se obtendría la protección de Francia.

Si bien los trinitarios dieron un golpe de estado para evitar la realización del referido plan (9 de junio de 1844), los mismos no duraron mucho tiempo en el control de la situación, ya que Pedro Santana destituyó por la fuerza la Junta Gubernativa liderada por Juan Pablo Duarte, reinstalando la anterior pero con el añadido de que ahora asumiría él la presidencia.

Santana persiguió entonces a los trinitarios. Declaró traidores infieles a la patria –y desterró a perpetuidad– a Juan Pablo Duarte, Ramón Matías Mella, Francisco del Rosario Sánchez, Pedro Alejandrino Pina Gregorio del Valle, Juan Evangelista Jiménez, Juan José Illas y Juan Isidro Pérez.

El triunfo de la tendencia conservadora durante esta primera etapa de la República quedaría consagrado en el texto de la primera Constitución dominicana.

Constitución del 6 de noviembre de 1844.
Fue la primera Carta Magna que se dio la República Dominicana. También se le llama la Constitución de San Cristóbal, dado que fue allí donde se redactó y sancionó. Aunque en principio establecía la separación de poderes y la preeminencia del Poder Legislativo sobre el Poder Ejecutivo, la imposición de Santana, que rodeó con un batallón de soldados a la asamblea constituyente, hizo que se incluyera en el texto un artículo por el que se le daba al presidente de la República toda la potestad para disponer a su antojo sin ningún contrapeso institucional. En efecto, el artículo 210 expresaba lo siguiente: “…durante la guerra actual y mientras no esté firmada la paz, el Presidente de la República puede libremente organizar el ejército y armada, movilizar las guardias de la nación; pudiendo, en consecuencia, dar todas las órdenes, providencias y decretos que convengan, sin estar sujeto a responsabilidad alguna”.

La búsqueda de protectorados.
El rechazo exitoso, aunque arduo, de las tropas haitianas que cada cierto tiempo intentaban penetrar en el territorio dominicano, no fue óbice para que parte de la cúpula política siguiera procurando el favor de una potencia: Haití era vista como una amenaza. En 1846, el presidente Santana envió a Buenaventura Báez en misión diplomática ante los gobiernos de España, Francia e Inglaterra a fin de negociar el reconocimiento de la República Dominicana como estado independiente, a la vez de intentar lograr un tratado de protección con la potencia que más ventajas ofreciera. Si por el momento no se consiguió el objetivo deseado, sí se fomentó el que estas metrópolis, junto a los Estados Unidos de América, país al que también se recurrió en petición de apoyo, gravitaran fuertemente sobre la vida política de la nación.

Francia, Estados Unidos e Inglaterra fueron los que mostraron más interés por la oferta dominicana. En el caso de los dos primeros, la posibilidad de poseer la bahía y península de Samaná constituía el mayor aliciente. Inglaterra, en cambio, a fin de mantener o aumentar su nivel de intercambio comercial con la República Dominicana –afianzado con la firma del Tratado de reconocimiento, paz, amistad, comercio y navegación entre ambos estados en 1850– procuraba refrenar la influencia que los otros dos países pretendían ejercer (y por ende la obtención de Samaná). Su interés de que la República Dominicana no tuviera necesidad de agenciarse la protección de una gran potencia la llevó a intentar conseguir que Haití dejara de atacar por un tiempo a su vecino del este. Y, en efecto, entre 1851 y 1855, se gozó de una relativa tranquilidad.

Al considerar que todavía tenía derechos sobre la parte este de la isla de Santo Domingo, España se negó en principio a reconocer la independencia dominicana. Pero en 1855 tuvo que variar esta política. Los avances en las negociaciones de los Estados Unidos con el Gobierno dominicano para arrendar la Bahía de Samaná atentaban contra sus intereses marítimos en las Antillas, por lo que convino en firmar con la República Dominicana un Tratado de reconocimiento, paz, amistad, comercio, navegación y extradición (18 de febrero de 1855). Asimismo, envió ese mismo año un nuevo Cónsul a Santo Domingo, llamado Antonio María Valencia, cuya misión era dar apoyo político a todos los enemigos de Santana (que entonces era Presidente) y a los que se oponían al acuerdo con los Estados Unidos, inscribiéndolos como españoles y protegiéndolos de este modo de la persecución por parte del gobierno dominicano.



E bitácora aquí tá abrí awor pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e "bitacorístanan" ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester tá di acuerdo cu nós).

2/25/2008

Horacio Lavandera - Osvaldo Golijov´s Levante


Nós ta quere qu nos momentu histórico a llega. Pues, aqui nós quièr presentá e compositor argentino di descendencia hudiu, Osvaldo Golijov.

Un compositor di música ¿clásico?. Scucha e realisá qu aqui ta trata di síntesis di mundu europeo, africano, inján, hudiu, latino etc., etc.

Tá un be mas un ehemplo di nos potencial, y qu nós por muchu mas di loque no ta quere.

Y e corto aqui ta jis un aperitivo.

Por lo tanto, nos expectatívanan pa cu e trabou qu Randall Corsen y Tania Kross ta realisando huntu tá altu.

Papiamentu Bibu


2/23/2008

Vanguardia y Retaguardia

Den calque lucha pa independencia, e movementu qu ta hiba e lucha aquí tá consistí di diferente estrato.

Loque sémper méster tene na cuenta tá qu calque lucha tá cargá pa un grupo chiquitu qu ta guía mayoría. Por lo tanto tá esencial qu e grupo aquí estratégicamente y adecuadamente ta amplia su base y su retaguardia pa por llega na e «masa crítico» qu ta guía e pueblo aquí na independencia. Mas importante aínda tá qu e grupo vanguardista ta consistí di hende di diferente estrato di sociedad.


Un lucha además tá multifacético: e tá pacífico y, tambe, armá. Mira p.e. e ola independentista latinoamericano bou di guía di Simón Bolívar. Considerá tambe independencia mericano.
Un ehemplo mas recién tá e lucha castrista na Cuba. Un lucha qu esencialmente a queda concentrá den Sierra Maestra for di unda Castro, como comandante, tábata hiba un lucha armá. Riba e procésonan aquí Ernesto (Che) Guevara a scirbi un buqui titulá La Guerra de las Guerrillas. Pa loque ta trata teoría di guera y insurgencia, Guevara tá den compañía di Lenin, Mao Tse-Tung y e general alemán von Clausewitz qu a scirbi e buqui Vom Criege. Di je tá e famoso expreshón Guera no tá nada mas qu continuashón di política di estado cu otro método. Algún otro hende a formul’é como simplemente un continuashón di comunicashón político, cu adishón di otro método.

A pesar di tantu teoría y práctica teoretisá alrededor di e concepto lucha armá, mayoría tesis tá basá riba e proto-texto di e estratega chinés Tzun-Zu, qu a scirbi e buqui Tocante Guera.

Còrçao tambe conocé su lucha armá cu e rebelión di Tula, Carpata, Mercier, Wacawa y ótronan. 30 di mei tábata otro ehemplo di rebelión.

Awendía ta parce anticuado qu lúchanan di independencia no necesariamente méster tuma lugá di forma armá, ora considerá por ehemplo independencia di diferente pais caribe.[1] Aunque den mayoría di caso por papia di un ola di decolonisashón qu e tempu ey tábata mas fuerte, aunque no eliminá for di agènda di Nashonan Uní. Además, e tempu ey tábatin e Organisashón di Paisnan no-Alineá combiná cu bloque soviético qu tábata forma un forsa considerábel contra especialmente e bloque germano Merca-Inglatera-Paisnan Abou (triángulo MIP). Tambe no méster lubidá for di bista e diferente organisashonan progresivo / revolucionario den curasón di e propio paisnan den campo germano (p.e. protéstanan civil contra e guéranan imperial na Corea y Vietnam).


¿Cua posishón Nashonan Uní ta tuma pa cu colonia y/o independencia?


Nashonan Uní ta reconocé tres figura den derecho internashonal:


1.
Estado independiente den asociashón líber cu otro estado (estado líber asociá)
2. Integrashón cu otro estado
3.
Independencia

Nashonan Uní ta formulá den resolushón 1514 (XV) qu «subyugashón na subyugashón strañero, dominashón y explotashón ta constituí rechazo / negashón di deréchonan humano fundamental, loque tá contrali na Constitushón di Nashonan Uní, y además ta constituí un impedimentu pa promoshón di pas mundial y cooperashón, y méster tuma paso pa transferí, incondishonalmente, tur poder na e teritórionan fideicomiso o no-autónomo pa di tal forma nán lo por gosa di libertad completo y independencia.»
Nós ta sugerí qu e lector mes ta studia e documéntonan relevante riba e página-web di Nashonan Uní.

Loque sí continuamente ta resaltá tá qu e derecho di autodeterminashón y independencia tá inalienábel. Obviamente den e caso di un colonia y/o como territorio fideicomiso sémper bai ta queda existí e derecho inalienábel di autodeterminashón y consiguientemente soberanía.

Autodeterminashón tambe ta conta pa paisnan líber asociá. Pues, un teritorio manera Puerto Rico tin na tur momento e derecho di autodeterminashón di separá for di Merca y declará su independencia.[2]

Aínda tá obligatorio, si un pais ta poseé colonia, qu méster raportá na Comishón di Decolonisashón di Nashonan Uní. Si un teritorio ta obtené un supuesto status autónomo, manera Antilla, antó e obligashón di raportá no tá necesario.


Esún qu studia e procésonan qu a tuma lugá na caminda pa formalisashón di Statüt, lo comprondé qu Paisnan Abou a scapa na wowo di angua, pasobra e aberashón hurídico qu llama Statüt, qu no tá nada mas qu un documento colonial racista, hamás mester a pasa examinashón di Comishón di Decolonisashón, si no tábata pasobra nos mes héndenan a testiguá qu nós de facto tin un forma di autonomía
.


Nos lucha pa libertad

Nós tá na un crusada importante den nos historia. Historia pa mayoría di nós ta parce irevocábel después qu a caba di concretisá declarashón final. ¿Pero tá asina? ¿Nós lo pèrdè nos derecho di autodeterminashón después qu e fase aquí di colonisashón cristalisá?

Según derecho internashonal esey nunca por tá e caso
.

Manera nós a remarcá anteriormente, sémper, históricamente, un grupo vanguardista a gara e batuta independentista y lastra pueblo su tras, un grupo, cargadó di e antorcha di libertad, apoyá pa su retaguardia
.

Sémper bai lo tin un grupo qu lo tá contra. Especialmente den nos sociedad, un sociedad profundamente marcá pa un angustia, un miedu, un pánico histórico ora e palabra independencia ta zona
.

Sin embargo internamente ta trata, pa un gran parti, di un grupo no-antagónico (contrario na antagónico), loque implícitamente ta nificá qu den transcurso di e proceso hende di e grupo «no-antagónico» lo por pasa pa e grupo qu ta apoyá independencia. Mientras e proceso pa independencia ta sigui desarollá, mas y mas e grupo antagónico lo queda definí. Sin embargo, finalmente, ora no tin otro caminda mas qu independencia, asta e grupo antagónico aquí lo uni pa por salvaguardia su posishón
.

Esaqui ta zona un poco abstracto, ma, pa esnán qu ta un poco na altura di e proceso di independencia sürnam, e formulashón anterior, lo bira evidente si nós bisa qu e grupo antagónico tábata representá pa Lachmon y su partido VHP
.

Pa cu exterior, den e caso aquí Paisnan Abou como elemento di e triángulo MIP, e «relashón» sémper lo tá antagónico y, por lo tanto, ireconciliábel
.

Nós no méster pèrdè speransa. Ni Statüt, ni declarashón final tá eterno. Ya den e bastión colonial racista a bati un brecha mayó. E promé brecha tá e grupo abiertamente racista di Verdonk/Wilders. Según e último sondéonan, un secshón mayoritario di sociedad hulandés no «quièr nós mas» (entre 70-90%). E grupo aquí ta representativo pa sociedad hulandés y tá su portabós. Pa tá nos aliádonan, Verdonk y Wilders merecé di nos parti un sunchi y un fuerte brasa (obviamente e sunchi tá pa Verdonk y e brasa pa Wilders)
.

E segundo, importantísimo, desarrollo di último díanan tá qu algún persona prominente di nos sociedad a apoyá independencia abiertamente. Por lo tanto, ya e lucha aquí no ta reservá mas na un grupo di «idealista», progresivo y/o revolucionario, tal bes peligroso, for di tinu den bista di otro hende, sino qu, den cierto sentido, aqui tambe a bati otro brecha den e bastión colonial racista
. E colonisadó racista ta conta cu sostén di cierto grupo di nos sociedad.

Evidentemente antó, e base independentista ta ampliando.

Aqui nós tin di aber antó qu algún componente importante. Nós ta resumí
:

1.
E grupo Verdonk / Wilders como nos aliádonan
2.
Un ampliashón di e base independentista

E dos factornan aquí aínda no tá suficiente pa logra independencia, pasobra en específico mundu no sa quico tá pasando realmente den e «proceso di desmantelashón di Antilla».

¿Quico nós quièr men cu mundu? En esencia nós ta referí na e amnesia histórico den cua nós ta bira rònd pa loque ta trata conocementu di nos realidad, nos historia, nos cultura etc., etc. Loque nós quièr men concretamente tá: aparte di loque nós sa di nós mes, ¿quico mundu sa di nós? ¿Quen ey ’fo sa quico tá pasando realmente
?

Concretamente: si nós contemplá historiografía colonial di Latino-América y Caribe, qu continuamente ta describí y denunciá colonialismo y su consecuéncianan, ¿unda concretamente, na spañó y inglés, ta describí e parti macamba den genocidio y barbarismo? Además na hulandés mes nan «koeterwaals» macamba y nán complicidad ta pone qu mundu no tá al tanto.[3]


E amnesia hisotórico aquí tá hustamente continuamente nan salbashón: resto di mundu no tá al tanto di qui tipo di mònster a colonisá nós den e cámponan di concentrashón manera Quenepa. Mundu no tá al tanto qu tá e mesún mònster, e mesún bárbaro qu aqui banda na flus y bistí ta hari cu nós, allabanda tá participá activamente den ocupashón y genocidio na Iraq
.

Un excepshón importante tá tal bes e relato di John Gabriël Stedman qu a scirbi un documento extenso di su experiéncianan na Sürnam. Stedman tábata un mercenario den servicio di Paisnan Abou pa yag riba cimaronan. Stedman, e mes un mercenario manera nós a bisa, mes a queda hororisá pa crueldad y bestialidad macamba.[4],[5
]

Tábatin un diferencia fundamental entre colonialismo germano y colonialismo latino. Den su buqui Un Pueblo na Kaminda, difuntu gobernador Römer ta scirbi esey, diplomáticamente. Römer a papia di colonialismo anglosahón vs. latino
.

En esencia e diferencia, mirá filosóficamente, tábata qu colonisashón germano tábata unu di exclushón, apartheid y exterminashón, mientras colonisashón latino, a pesar di tur bestialidad, crueldad y genocidio tábata tambe unu di aceptashón y di inclushón, a pesar di tantu sufrimentu humano
.

Tá emblemático e diferencia entre colonialismo germano y latino qu hustamente den contexto latino, e diferente religionan antiguo qu colonialismo a purba saca afó con-qu-bai-bin, manera voodoo y santería tá bibu-bibu na Cuba, Brasil y Haití. Sürnam su winti a sobrebibí pa e catíbunan qu a hui. Cerca nós brua tá den un posishón «subversivo»
.

Mescos ta conta pa idioma criollo. Merca p.e. qu a conocé e sistema di campo di concentrashón mas vasto y mas extenso, en especial na sur di Merca, prácticamente no conocé ningún idioma criollo o religión antiguo manera santería o voodoo. Criollo di Lousiana a desarollá den contexto francés
.

¿Y papiamentu? Wèl ya nós sa qu no tá pa birtud macamba qu el a forma, sobrebibí, crece y haña e reconocementu qu e tin
.

Bisa qu colonialismo macamba tábata y tá diabólico no ta capta su malignidad y perversidad, pasobra finalmente asta Lucifer tábata un ángel caí
.


S
ürnam, Kosovo y Antilla

Nós a menshoná anteriormente dos obhetivo pa loque ta trata e lucha pa independencia di Antilla. Nán tá, pa refrescá memoria
:

1.
E grupo Verdonk / Wilders como nos aliádonan
2. Un ampliashón di e base independentista


Tambe nós a menshoná qu e dos factornan aquí no tá suficiente, pasobra por llega na un mobilisashón mayó.

Si nós considerá e actual constelashón geopolítico, anto nós por cuminsá mustra riba algún analogía cu e proceso di independencia di Sürnam
.

Mescos qu e tempu allá, e organisashón imperial colonial MIP, atrobe tá pegá den un pantano. Nós ta referí específicamente na e analogía Vietnam – Afganistán/Iraq
.

E echo geopolítico aquí, combiná qu diferente cambio político faborábel na Latino-América, por facilitá nos salida for di e coshèt colonial racista di
Statüt y e tapaqueshi macamba.

Simplemente pasobra e triángulo MIP no ta goza di popularidad na mundu. Tá importante sí pa mundu mira e vínculo estrecho qu Paisnan Abou tin como miembro di e triángulo.

Loque tá tumando lugá na Balcan entre Serbia y Kosovo, tin tur cos di aber cu nós. Tá e mesún receta di sémper di «divide et impera». Por lo tanto, si no por haña e bolo completo, aínda, anto ta cuminsá partié na pida. Den análisisnan na mundu, qu ta tuma lugá pafó di e tapaqueshi macamba, ta papia di balcanisashón. Tin mas concepto relevante manera gibraltarisashón (relashoná cu e enclave inglés na Gibraltar) y malvinisashón (relashoná cu e ocupashón inglés di Malvinas). Tin mas: Guantánamo, Iraq, Afganistán, etc., etc., etc. Además, si e triángulo MIP ta bai asina leu di hunga e wega geopolítico di «divide et impera» den curasón di Europa, ¿anto quico no ta spera nós
?

E divishón di Antilla tá análogo na e procésonan aquí di política imperial colonial di balcanisashón
.

Esaqui ta nificá qu mester conectá e guera colonial imperialista di e triángulo MIP cu e proceso di consolidashón colonial racial qu tá tumando lugá na Antilla. Tambe tá di sumo importancia qu nos vanguardia no ta uza e concepto recolonisashón mas y ta papia simplemente di colonisashón o consolidashón di e política colonial racial di tur tempu
.

Tá posíbel exponé e política colonial racista macamba, si na un manera sistemático ta exponé e política colonial racista aquí na fóronan internashonal manera Nashonan Uní. Tá importante mantené un línea consistente en especial pa loque ta trata e diferencia di concepto entre recolonisashón y consolidashón di colonisashón. E grupo vanguardista tá suficientemente documentá pa por logra esey
.

Un otro arma tá loque nós quièr llama « còrta abri e parti moli di bariga di e mònster» Cu esey nós a bisa tur cos. Esaqui tal bes, paradóhicamente, tá e arma mas poderoso den e totalidad. Pa razonan estratégico nós lo no detallá mas riba e punto aquí
.

E último factor tá unidad
.

Na promé lugá e declarashonan di Lionel Capriles. Lo a spera qu Capriles senior, nestor di e guardia bieu, lo a tuma un posishón conservativo y qu Capriles junior lo tábata esún qu lo a tuma un posishón mas progresivo
.

A resultá contrali. Hustamente esún qu mas experiencia di bida ta mira e exactitud di independencia. Hustamente Capriles senior a analisá e situashón adecuadamente y cu precishón a determiná síntomanan di e pashènt. El a constatá «anemia» y «avitaminosis» a causa di presencia di parásito y chupasánguer macamba. Su diagnosis di e causa tá «nán no quièr nós mas». Su diagnosis «no menshoná», nós ta bis’é p’e, tá «colonialismo», «racismo» y «sentido di superioridad»
.

Después di a determiná e síntomanan di «anemia» y «avitaminosis» y a diagnosticá colonialismo como causa, Capriles a determiná e remedi corecto: Independencia
.

¿Paquico? Pasobra e proceso actual tá un minashón peligroso y serio di mundu empresarial
.

E remedi drástico: independenci
a

Capriles junior probablemente tambe a llega na e mesún determinashón di e síntomanan, pero tal bes tin miedu di haci un diagnosis exacto, pasobra ¿cua tá e remedi antó?


Rosari
a.

Entre Capriles y Rosaria tin un relashón causal. Capriles su palábranan a revitalisá Rosaria
.

Por lo tanto, aunque ta parce qu Rosaria tá posishoná den e «campo contrali», finalmente e tá un independentista. Por lo tanto, Rosaria tá un aliado, y un aliado balioso
.

E mero echo qu independencia tá awor tambe parti di e vocabulario di un exponente di peso di mundu empresarial / bancario, y qu un político di peso tambe a mustra den e direcshón di independencia, ya tá remarcábel pa un cambio fundamental den pensamentu di e grupo élite
.

Finalmente, antó, tá di gran importancia pa e «grupo» independentista forha un unidad y mantené su fílanan uní y huntu pa por guía Antilla na independencia
.

Nós ta resumí, pa finalisá, e púntonan / condishonan mas importante den e lucha pa independencia
:

1.
E grupo Verdonk / Wilders como nos aliádonan
2. Un ampliashón di e base independentista
3. Constelashón geopolítico actual
4. Còrta abri e parti moli di bariga di e mònster
5.
Unidad di independentista

Ora e cincu factornan aquí convergí den un solo punto di enfoque, y nós logra pone na pelíguer esún solo dios qu cada macamba ta adorá y venerá, y que e ta sintí qu esey tá na pelíguer, anto independencia tá un echo. Nán tá cobarde y lo sucumbí y lo declará loque nán a declará tempu di Surnam: mescos qu Antilla tin e derecho di autodeterminashón, Hulanda tambe tin e derecho di autodeterminashón. Por lo tanto nós lo duna Antilla su independencia.

Y nós lo bisa: nós tá eternamente gradecido qu por fin bó ta duna nós nos independencia.

Mientras nán lo gloria curpa tur día convencí qu nán tábata asina bondadoso di a duna nós nos independencia, nós sí sa mihó. Ma ya e necesidad di convencé nán qu no tá asina no tá necesario mas pasobra nós a libra di nán.

Paisnan Abou como ladrón di nos soberanía, no por duna nós nos independencia. Paisnan Abou como ladrón di nos soberanía méster reconocé nos soberanía.

Sin independencia nada tá posíbel. Cu independencia, en principio, tur cos tá posíbel.

PB



[1] Especialmente Occidente tá promoviendo un supuesto pacifismo ora p.e. ta duna honor na persónanan qu a lucha pa libertad / independencia di un forma pacífico manera Mandela y Gandhi. Nós méster tá consciente di un agènda dòbel. Es decir, un agenda qu bisa nós qu nós méster tá pacífico mientras nán, e triángulo MIP, sí ta sigui cu nan planan genocida na p.e. Iraq. Nán sí ta sigui bombardeá, invadí, exterminá y hòrta loque no tá di nán.

¿Pero nós tá consciente p.e. quico tá pasando na Sur África? Nós tá consciente qu pa mayoría abrumador, Joseph Zuma awor tin poder den ANC y qu e tá representando e mayoría qu probablemente tá wardando pa Mandela haci su último biahe pa cámponan elíseo pa asina «regla cuenta cu pasado»?

[2] http://www.un.org/News/Press/docs/2007/gacol3160.doc.htm

[3] Nós conocé páginanan-web importante den mundu latino y germano qu ta duna un contrapeso continuo y ta duna e otro banda di medalla di médionan di comunicashón manera CNN, Fox etc. Den mundu latino y germano tin suficiente, pa no bisa innumerábel documento disponíbel qu continuamente ya pone barbarismo na conocementu di mundu. ¿Unda e intelectualnan macamba tá qu ta haci mescos? Al contrario, nós tin di aber cu suhétonan manera Emmer y Oostindie qu sea ta falsificá historia o supuestamente ta tuma un posishón “neutral” y cu esey ta bisa qu e capítulo tá cerá. E «neutralidad» aquí ta haci’é cómplice di e amnesia general tocante historia colonial racista.

[4] Reize naar Surinamen, en door de Binnenste Gedeelten van Guiana, John Gabriël Stedman. E buqui aquí tá disponíbel na Biblioteca Público.

[5] Eduardo Galeano den su precioso trilogía Memorias del Fuego ta menshoná práctica macamba na Sürnam den apenas 3 pa 4 fragmento. Den un di nán e ta describí e práctica di còrta e tendón di Aquiles di catíbunan qu a queda capturá después di a hui. Esey tá tur cos. Sobrá tá amnesia, complicidad macamba y falsificashón di historia.



E bitácora aquí tá abrí awor pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e "bitacorístanan" ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester tá di acuerdo cu nós).

2/21/2008

Día Internashonal di Idioma Materno

Unesco, qu tá un institushón di Nashonan Uní, a declará 21 di febrüari di cada aña como Día Internashonal di Idioma Materno.

Nós tur tá na altura di e lucha largu qu pocopoco a duna papiamentu su lugá parcialmente merecí. Ma ora bisa «papiamentu su lucha», nós tá papiando realmente di tur e héndenan qu a lucha p’e manera Chano Margareta qu a lanta para den Conseho Insular y cuminsá comunicá na papiamentu. Tin be un hende so tá suficiente pa causa un revolushón. Ma laga nós recòrdá tambe algún di e poétanan qu a nutri nós na nos idioma manera Luis Daal, Pierre Lauffer, Henry Habibe, Federico Oduber y, laga nós especialmente no lubidé, Elis Juliana.

Si nós a laga algún nòmber importante afó, tá pasobra nós no quièr haci di e artículo aquí un lista interminábel di asina tantu hende qu, di un o otro manera, a aportá na loque tá esencia di nos existencia diario: papiamentu.

Idioma y hende, e relashón entre idioma y su usuario tá, loque na portugués nós por llama «inquebrável», y na spañó «irrompible». Laga nós hacié na papiamentu «inquibrábel» o tal bes «inquebrábel», pasobra nos dicshonárionan no ta duna un solushón satisfactorio. Tá posíbel tambe llamé inalienábel, inahenábel. Asina mesora nós ta introducí algún palabra nobo na papiamentu riba e día aquí.

Ma bisa qu e relashón tá «inquebrábel», tá haci evidente su naturalesa. Pues nos idioma méster tá, pa cada unu di nós, e vehículo di desarollo, manera mashá be Orlando Cuales sa bisa, ma tambe e arma contra loque no tá di nós.

Manera den historia colonial, y específicamente esún di nós, caminda nós tábatin y aínda nós tin di aber cu un colonisadó misquiña, racista y bárbaro, a uza idioma como un arma mas di opreshón, asina papiamentu, nos idioma mama, tá e instrumento pa excelencia, sí, pa excelencia, pa combatí e arma di opreshón aquí di e colonisadó racista. Lo nós no bisa mashá di e notorio informe qu a sali tocante racismo hulandés. Ya Helmien Wiels a bisa tur loque méster a bisa. Otro día nós lo bolbe riba e asuntu ey.

Papiamentu, como idioma criollo, tin un posishón excepshonal. Prácticamente tur actividad ta tuma lugá na papiamentu. Mayoría di radio, televishón y prensa scirbí tá na papiamentu. Na mes momento papiamentu tá e lingua franca entre nós y e gran mayoría di strañero. E gran mayoría di nán, cu tempu, ta siña papiamentu. E gran mayoría, menos un grupo cu su mentalidad di apartheid.

Aínda falta basha abou algún bastión qu aínda tá na hulandés. Esaqui tá solamente posíbel cu independencia.

Papiamentu Bibu, tambe, na su manera, ta trata di duna su aporte. P’esey Papiamentu Bibu ta para pa claridad lingüístico. Es decir, qu nós méster haci tur lo posíbel pa mantené papiamentu líber, o liberá papiamentu di corupshón. Esaqui tá loque anteriormente a llama prostitushón di idioma.

Nós a duna un principio na e proceso aquí di prostitushón di idioma den e artículo Prostitushón di Idioma. E artículo aquí tá jis un comienso. Día, na papiamentu, nós como pueblo dicidí qu nós lo scirbi nos historia di nobo, e historia berdadero di sufrimentu humano, ma tambe su triúnfonan, tanten berdadero, anto e día ey nós lo tá líber berdaderamente.

Pa por logra esey, nós méster cuminsá amplia horizonte. Pa logra esey nós méster sali for di e tapaqueshi macamba. No tin otro caminda. Y papiamentu tá su vehículo y su arma pa traha caminda y tumba barera.

Aunque nós no ta scirbi haciendo uzo di ortografía «oficial» — nós a batis’é como otrografía — finalmente nós tá consciente qu otrografía no tá nada mas qu un bachi, un casca, mescos qu coló di cueru no tá nada mas qu un casca, pasobra «di padén nós tur tá mescos».

Pa por logra esey, méster cuminsá papia y scirbi bèrdad, nos bèrdad, qu tá finalmente e único bèrdad. Ta nificá qu méster cuminsá documentá nos historia, nós mes.

E motibu antó pa traducí un di e óbranan mas bunita di literatura universal, Divino Comedia, sin orden di preferencia tá, pa su bellesa, pa un biahe personal a través di Fièrnu, Purgatorio y Paradéis, y finalmente pa papiamentu. ¿M’a quico papiamentu tá, si no tá abo, lector?

Pues, Papiamentu Bibu, finalmente, ta sirbi abo.

PB



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2/19/2008

Palabra di Día: Balcón

Cuando los pueblos germánicos invadieron Europa, se asimilaron rápidamente la cultura de las tierras conquistadas, asumiendo su religión, costumbres e idiomas, pero dejaron en ellos la impronta de sus lenguas, como ocurrió en Italia, España y Francia. En la Península Ibérica, nombres germánicos como Fridenandus, formado por frithu (paz, alianza) y nanth (osado, atrevido), dio lugar al españolísimo Fernando, Rodericus, a Rodrigo y Gundisalvus a Gonzalo. En Italia, los godos que se establecieron en el norte, en la región del valle del Po, que se llamaron longobardos (hoy lombardos) y dieron su nombre a la Lombardía, impusieron allí palabras como balko (viga, en el alemán actual, Balken), de la cual se derivó balco (tablado) y más tarde balcone, que dio lugar a nuestro balcón.

Los longobardos pronunciaban la b con fuerza, como consonante explosiva, y por esa razón se formó en italiano el término palco de donde se derivó palco, palabra que en español denota ‘un espacio en forma de balcón para los espectadores de un teatro’ y, en portugués, equivale a nuestro ‘escenario’.


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2/18/2008

Etimología: origen di palabra - Malbado

Nós tá suscribí na un servicio di e página-web El Castellano qu llama La Palabra del Día. Diariamente nós ta ricibí un texto digital cu e origen etimológico di un palabra na spañó. Como asina tantu palabra na papiamentu, directamente y directamente, tin origen den e famía di idiómanan latino, nós a haña tá bon di publicá e texto, na spañó, di palábranan relevante pa nos idioma.

Nós ta cuminsá awe cu e palabra malvado.

Malvado

No siempre los malvados fueron tan malos como en la actualidad. La palabra procedente del latín vulgar malifatius, formada por malus (malo) y fatus (destino) y se empleó inicialmente para referirse a las personas desafortunadas, condenadas por el hado (fatus) a una existencia desgraciada.

Corominas observa que malvado tuvo una evolución semejante a la de ‘miserable’, que primero se refirió a las víctimas de la miseria, pero que hoy alude también a las personas malvadas, de comportamiento canallesco (ver can).



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2/17/2008

Federico García Lorca y Guitara

Diesocho aña pasa a surgi e deseo qu un día nós lo traducí tres poema di e gran poeta spañó Federico García Lorca. Pa su bida nós ta referí na Wikipedia spañó. García Lorca ta muri fusilá, loque a inspirá otro gran poeta spañó, Antonio Machado, scirbi e famoso poema El Crimen fue en Granada.

Sémper nós quièr a mira tres poéma específico traducí na papiamentu compañá pa un guitara, pasobra nan tópico tá guitara.

Nós a traducí nán en especial pa shon Chin Behilia, cu e speransa qu algún día l’e musicalisá nán o componé melodía pa compañá nán den forma recitá.


Guitara

Llorament’i guitara
ta cuminsá.
Ta quibr’e cópanan
di mardugá.
Llorament’i guitara
ta cuminsá.
Tá inútil
tapa su boca.
Tá imposíbel
tapa su boca.
E ta llora monótono
mané awa ta llora,
mané bientu ta llora
riba nevada.
Tá imposíbel
tapa su boca.
E ta llora pa cos
lehano.
Santu di Sur cayente
qu ta pidi camelia blancu.
E ta llora flecha sin blanco,
atardi sin mañán,
e promé para morto
riba taqui.
¡ Oh guitara!
Curasón malheridá
pa cincu spada.



Seis cuèrdè

Guitara
ta laga sóñonan llora.
Lloramentu di álmanan
pèrdí
pa su boca rondó
ta scapa.
Y maner’ un tarántula
e ta tehe un gran strella
pa gara suspiro,
qu ta flota den su renbac
pretu di palu.



Charada di guitara


N'e crusada rondó,
seis damita
ta balia.
Tres di carni
y tres di plata.
Sóñonan di ayera ta busca nán,
ma un Polifemo[1] di oro
tin nán duru brasá.
¡Guitara!

Federico Garcia Lorca


© 2008 Papiamentu Bibu


[1] Mitologia griego. E mas famoso di Cíclopenan. Yu di Poseidon y Toosa. E tá representá pa un gigante tur barbá cu un wowo so na su frenta. Tá obvio qu García Lorca su comparashón tin di aber di e único wowo.



E bitácora aquí tá abrí awor pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e "bitacorístanan" ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester ta di acuerdo cu nós).

2/15/2008

Poesía Vertical X - 18

Fisúranan interior,
spletnan caminda ta filtra gota pa gota
e líquido diqui y apremiante
je invashón ey profundo
qu nós ta llama orashón.

Orashón, qu n’ tá algu qu ta resa
sino un inclasificábel sustancia
qu n’ tá trahá di un mod’i bisa,
aunque tin be e ta tapa curpa cu palabra
o fragmento di palabra,
manera soño qu ta bisti curpa na fábulanan quibrá,
cu histórianan desarticulá qu ta descarilá[1] pensamentu
y ta encarilá, en cambio, e sagrado asombro
qu ta fura e banda scondí di sernan.

Orashón y soño parce otro:
nán tá dos entidad o elemento
qu ta gotea den e entresíjonan[2] (ploinan) di un nada
qu ta parce algu.
¿Quico lo a ocurí si di ripiente lo a abri
e túbunan ey lento,
e canalnan ey pèrtá
caminda ta filtra orashón
y tal bes soño tambe?
¿Acaso ambos lo mescla cu otro?

Un torente lo lastra hende
for di su propio interior?
¿O tal bes orashón so lo sigui gotea,
gotea implacablemente
cu e mesún ritmo y e mesún midí
p’e abertura imprevisto?

Tá probábel qu orashón tá un parti fiho,
un porshón stabil
je naturalesa di cada hende,
e aplicashón di un discretísimo posología[3],
un cuota inmodificábel manera soño.
E dosis establecí
di un rescate straño y casi abrumador
qu nós ta hiba n’e centro
di nos propio sustancia.

Roberto Juarroz


© 2008 Papiamentu Bibu


[1] Sali for di riel

[2] For di Gran Diccionario de la Lengua Española Larousse:

entresijo

sustantivo masculino
1 ANATOMÍA Mesenterio, pliegue del peritoneo que une el intestino delgado con la pared posterior del abdomen.
sustantivo masculino plural
2 Interioridades o cosas ocultas:
le gustaría saber todos los entresijos.
3 ANATOMÍA vulgar Tripas, aparato digestivo.

Signum – Sinónimos del español:

entresijo:

Sinónimos
sustantivo:
dificultad: inconveniente, contrariedad, atolladero, complicación, embrollo
incógnita: misterio, secreto, reserva, ocultación
recoveco: trastienda, retorcimiento

[3] Ciencia qu ta studia dosificashón di remedi.




E bitácora aquí tá abrí awor pa reacshón. Tur reacshón tá someté na moderashón y solamente lo sali publicá si e "bitacorístanan" ta haña qu ta trata di un reacshón constructivo (no necesariamente mester ta di acuerdo cu nós).

2/08/2008

Caso van der Sloot den Contexto

Entretantu nós tá bayendo pa tres aña for di día qu Nataly Holloway a disparcé na Aruba.

Un caso lamentábel qu no solamente a causa y tá causando tristesa na su famía, pero qu tambe tábatin repercushón grave pa Aruba y Antilla en general. Tantu, aparte di e consecuéncianan pa economía rubiano, qu atrobe, un bes mas, a «confirmá» qu nós tá un «nèshi di criminal».

Laga nós proponé mesora nos argumento:

¿No tá asina qu enter e asuntu alrededor di famía van der Sloot, mescos qu e caso di Brinkman, tá solamente y únicamente posíbel den nos contexto colonial?

Mira p.e. e caso di Brinkman qu a bini te den nos cas bin ofendé nós. ¿Quico tábata e resultado? Nada. Es decir, nada contra Brinkman. Sí a pasa mashá otro cos manera p.e. e complicidad di su coléganan político hulandés qu na ningún momento a ataqu’é riba su expreshonan colonial, ofensivo y racista. Al contrario, nan silencio cómplice tá muestra di nan aprobashón. Sí a pasa mashá pasobra algún di nós mes a core defendele, caminda nós méster a para huntu manera un baranca contra je y tur otro sinbergüensa qu ta quere qu ta bin den nos propio cas y bisa y haci loque Brinkman a bisa y haci.

Ningún ora so Brinkman méster a haña autorisashón di por aterisá aqui.

¿Quico esaqui tin di aber cu e caso Holloway?

E tin di aber cu e contexto político colonial racista den cua tin un grupo di hulandés ta haci y deshací manera e ta quere tá bon.

Mira Brinkman. ¿Lo tábata posíbel bisa loque el a bisa si nós tábata independiente? No, o sí, pero na Paisnan Abou, no aqui. Aqui lo a gar’é na su corocoro y hiba su avión. Asina símpel.

E lector lo por pensa: At’é atrobe cu e asuntu colonial. Y sin embargo tá asina. Ta tuma tempu pa mira realidad, nos realidad. O pa parafraseá Albert Helman den su introducshón di e buqui E Tortura di El Dorado, loque el a llama e «motibu di tá» di e buqui: a costa nós un bida completo di estudio, reflecshón y experiencia promé qu tur capa a cai for di nos wówonan — tal bes no tur — y por a quita e brel macamba pa claramente siña mira y comprondé historia di nos «patria» y nos antepasádonan, deshací di tur clase di franja y frase tradishonal, pa asina por bisa algu qu tin sentido.

Helman ta sigui: «Esaqui e [Helman] ta trata di haci, pasobra ningún hende ta haci’é, na e momento aquí ningún tá capás o dispuesto di hacié — te aínda — y qu sin embargo, según su sagrado convicshón, mester tuma lugá. Awor mas qu nunca pa motíbunan obvio.»

Sí, ta tuma tempu pa por a quita tur e bélonan di colonialismo, racismo, indoctrinashón colonial, miedu histórico qu ta haci nos bista trúbel pa por mira realidad. Margu y duru, pero, sin embargo, realidad.

Esaqui tá hustamente loque Marcel Kross ta llama e «tapaqueshi macamba» qu ta nubla nos pensaméntunan y sentiméntunan.

¿Cuantu caso, manera esún di van der Sloot, no ta tuma lugá den contexto di nós sociedad dominá y marcá pa structúranan colonial racista ancrá den e documento colonial racista máximo qu tá Statüt?

Es decir, qu inevitablemente bó ta hañabu confrontá cu un curpa di hues hulandés, un fiscal hulandés, un procurador hulandés y un crimen «posiblemente» cometé pa un hulandés y nada ta sali afó, o e consecuéncianan tá mas faborábel pa un hulandés qu pa un di nós. ¿Méster refrescá memoria riba loque abogado Sulbarán a scirbi poco tempu pasa den corant? Nos tata, su dios descans’é, quende tábata hurista di profeshón, nunca liviano di huicio, sémper, pa bisa suavemente, a considerá e huesnan hulandés parcial den nan veredíctonan.

Laga nós tá mas concreto, pasobra ora tá concreto, tá manera e saus riba cuminda, o sambal riba e nasi (pa hulandés): ¿con por tá posíbel qu na Paisnan Abou na Vught tin un campo (di concentrashón) di detenshón caminda tin supuesto terorista presu, di cua algún ni siquiera a cometé un crimen aínda, pero qu probablemente lo tá presu pa largu tempu sin ningún clase di huicio? O pensa riba e caso di e criminal «comprobá» Willem Holleeder qu tin un lista largu di crimen (diferente asesinato) riba su «blachi di bida» y tá queda condená na «solamente» 9 aña pa extorshón (probablemente reducí na 5 pa 6 aña den caso di bon comportashón), mientras Mohamed B, ehecutor di Theo van Gogh, ta haña bida largu.[1] Riba e sistema di apartheid hurídico aquí, un sistema pa hulandés y unu pa nós, nós lo bolbe otro día.

No laga nós gaña nós mes: den contexto di e sociedad aquí, caminda nán, e hulandesnan, sémper a mantené distancia pa cu e «aborigen», sémper a construí bario pa nán mes manera Julianadorp y Emmastad, y aínda ta aplicá e mesún un sistema di apartheid y «nós conocé nós» y «nós ta atendé cu otro», obviamente na nivel social y informal tin contacto entre nán, y nán «sa di otro». Den contexto colonial e relashón entre hulandés tá «íntimo», manera p.e. na cancha di gòlf, den barnan netamente pa nán y restaurantnan caminda prácticamente solamente nán ta acudí. Sí, apartheid no ta manifest’é solamente cu tranqué y trali.

¿Paquico magistratura y especialmente ministerio público tá den man di hulandés?

Na Alemania, ¿quen tá hefe di ministerio público? ¿Un turco? Nò ¿Un italiano? Nò. ¿Un hulandés? Nò. Un alemán tá hefe di ministerio público.

¿Na Paisnan Abou quen tá hefe di ministerio público? ¿Un chinés? Nò. ¿Un inglés? Nò. ¿Un alemán? Nò. Un hulandés tá hefe di ministerio público.

¿Na Aruba quen tá hefe di ministerio público? ¿Un curasoleño? Nò. ¿Un boneriano? Nò. ¿Un rubiano? Nò. ¿UN RUBIANO? NO. Un hulandés tá hefe di ministerio público.

¿Paquico na Aruba sí? Pasobra ministerio público, y especialmente su hefe procurador general, bou di còntròl hulandés, tá e instrumento pa netamente controlá, y intervení si tá necesario.

Pa basta tempu tá papiando di un procurador general pa Còrçao y San Martín. Cu tur probabilidad un hulandés lo bai ocupá e puesto aquí.

¿No tá straño qu un aparato hudicial controlá pa hulandés, no ta logra haci loque un periodista investigadó sí ta logra haci?

Un aparato hudicial qu tin tur instrumento na su disposishón, literalmente tur. Cu un método símpel, y comprobá pasobra ministerio público ta uza infiltrante, y algu di cèn un periodista ta logra qu un mucha malcriá y malgeniá, di carácter inestable, variábel, den un ambiente di vicio ta confia un desconocí después di poco tempu y confesá su crimen. ¿Ministerio público cu e hulandés Mos na cabés no por a haci algu parecido?

Laga nós laga tur detalle di e promé parti di a caso un banda y bai na e di dos parti, ora ta llama e sospechoso atrobe pasobra supuestamente tin suficiente prueba.

Laga nós tá bon cla riba e asuntu aquí. Ningún ministerio público na mundu ta haci esaqui si e no tá sigur qu e tin «pía» pa para ariba. ¿Paquico antó? Nós lo bolbe riba e punto aquí.

Además, no lubidá qu for di 9-11 (e día qu a tumba e dos edifícionan na Merca) na Paisnan Abou, y na Antilla como colonia, ta graba tur conbersashón telefónico. ¿Paquico ministerio público den persona di e procurador hulandés Mos no a atendé cu e posibilidad aquí? ¿O sí a hacié y loque a sali afó tá di tal magnitud sensíbel qu no a haci «nada» cun’é?

Laga nós bolbe riba algún detalle di e caso.

Pa cuminsá tur e mitar berdadnan y mentíranan y incongruéncianan den historia di van der Sloot yu:

Nós ta repasá algún:

· el a tuma despedida di Holloway den centro di ciudad / el a lagu’é so na playa
· e supuesto kèdsnan qu no por haña ningún caminda / el a pèrdè nán / el a benta nán afó
· e llamada qu el a haci na Marriott (Aruba)
· y finalmente menshón di un tal Daury Rodriguez den e grabashón di De Vries

Nós no quièr drenta muchu den detalle di e asuntu aquí. Solamente tá necesario remarcá lo siguiente:

Den e último grabashón tá mas qu evidente qu van der Sloot yu tábata presente na momento qu Holloway «ya no tá na tinu mas». Esaqui De Vries te revelá después qu procurador general hulandés Mos «de echo» ta declará a caso como cerá aña pasá después qu a «tende» van de Sloot pa di dos be na novèmber 2007.

E di dos arresto aquí ta relashoná qu supuesto prueba. Aparentemente Van der Sloot yu y su dos catíbunan Deepak y Satish Kalpoe lo tábatin comunicashón entre nán qu ta proba, o lo por proba qu definitivamente van der Sloot tá involucrá.

Ora ta «cera» e caso na novèmber/decèmber 2007, aínda no tin claridad riba tur e mentíranan di van der Sloot y especialmente su kèdsnan.

Ata aqui un berdadero caso di «teoría di conspirashón» den cua ta protegé un famía hulandés prominente.

¿Cua tá e teoría di conspirashón?

Dia 30 di mei van der Sloot yu ta bai playa cu Holloway qu ya na e momento ey tá bou di influencia avansá di alcohol y droga. ¿Tin un encuentro sexual? Nós no sa. Loque sí nós sa qu sèx bou di influencia di droga y alcohòl no ta bai. Por lo tanto, van der Sloot — no lubidá su carácter malcriá, malgeniá, inestable, variábel — ta insistí den algu, sèx, qu Holloway den su estado drogá y betrá no por cumpli cun’é. Van der Sloot, quende tambe tábata mínimamente betrá cu e carácter qu e tin qu ya nós a describí, den su insistencia, ta pèrdè còntròl. Un mucha malcriá qu no ta haña loque e quièr, ta cuminsá zapatiá. Aqui e ta cuminsá scòp Holloway te ora e pèrdè sintí. Van der Sloot na e momento ey, cu béter (¿y droga?) den curpa, no por determiná si el a mat’é caba o si e tá bibu aínda. Su kèdsnan tá tur na sánguer di Holloway. E ta llama e único persona, o persónanan, qu e por a llama na e momento ey: su mayornan — ¿cu su mes celular o via un telefòn público? — e tata, qu como hues tá bon na altura di tur implicashón y triqui hudicial ta dun’é instrucshón di bolbe cas lo mas pronto posíbel y percurá qu ningún hende ta mir’é. Ora e llega cas, e tata ta bis’é subi internet pa tin prueba qu e tábata e ora ey na cas (pues ta queda registrá qu el subi internet). Tal bes e tata mes, en espera di van der Sloot yu su llegada na cas, ta cuminsá nabegá riba internet pa adelantá riba un posíbel álibi. E tata ta deshací di e kèdsnan qu ta carga e prueba di e crimen.

Después van der Sloot tata ta dicidí llama un hende qu probablemente debele un fabor o tal bes e por chantaheá y quende e ta reclamá e contrafabor di deshací di e curpa, ya tal bes sin bida, di Holloway. Probablemente un hende local qu e por menasá di caba cu su bida si e no cumpli y especialmente si e no cera su boca. Como hues hulandés, den nos contexto colonia, feodal y racista, e por imponé su «superioridad». E persona aquí ta hiba e curpa di Holloway lamán na un lugá qu ta garantisá qu e curpa lo no bolbe tera.

E caso ta sigui «stoba» y cada tantu tempu ta surgi di nobo. Te ora ta haci menshón di prueba/indicashón nobo na novèmber 2007 y ta bolbe llama van der Sloot yu.

Aqui procurador general hulandés Mos después ta declará e caso «de echo» cerá. Te ora De Vries ta daña e asuntu cu su grabashón reveladó di siman pasá.

Nós ta bolbe na un remarque anterior.

¿Paquico procurador general Mos, un hulandés qu tá na mando di ministerio público na Aruba, ta «bolbe» abri e caso? Generalmente solamente ta abri un caso ora tin prueba contundente o indicashón fuerte.

Nós ta bolbe puntra: ¿No tá straño qu Ministerio Público no a haci uzo di e posibilidad di scucha comunicashón telefónico entre van der Sloot yu y tata nèt después di e crimen? ¿Y tambe después?

¿Quico a para realmente di e kèdsnan, e clave qu lo por demostrá qu van der Sloot yu a cometé e crimen? Notábel tá con De Vries a evitá contestá e pregunta durante un entrevista. ¿Posiblemente e tin algu mas tras di man y lo presenté después?

Esaqui tá e teoría di conspirashón:

Abrimentu di e caso na novèmber 2007 di parti di procurador general hulandés Mos tábata nada otro qu teatro pa pone un fin tras di e caso. O sea, tábata un engaño, sigur considerando qu «pit bull» De Vries, lógicamente pa motibu di múltiple incongruencia di e caso, no quièr a laga bai pa caba. E macámbanan Mos y van der Sloot tábata sa mashá tempu caba di otro con e caso tá hincá den otro.

Ora «tata di criansa» Twitty poco dia pasá ta bisa qu e ta quere qu curpa policial na Aruba ya tábata na altura algún día después di desaparishón di Nataly Holloway, el a casi-casi dal e clabu riba su cabés. Den e caso aquí e no mester a acusá e martín (curpa policial), sino e carpinté qu ta tene e martin (ministerio público dominá pa macamba).

For di comienso ministerio público bou di còntròl hulandés tábata na altura di tur loque a pasa. For di comienso ministerio público a forma un belo di neblina pa desviá atenshón for di van der Sloot yu y tata. P’esey a bin cu e comedia di novèmber aña pasá pa caba di forma e cortina di huma.

Den contexto di e structúranan colonial racista qu ta controlá e posishonan clave manera husticia, tantu aparato di magistrado, como ministerio público controlá pa macamba, y especialmente cabés di ministerio público (procurador general), etc. etc. nán, si tá necesario ta yuda otro, tá cómplice di otro, ta yuda y lo yuda tapa pa otro. Tempu Alemania nazi a ocupá Paisnan Abou, tambe nán a pone tur «nan héndenan» na posishonan clave y estratégico. Por ehemplo por compará e figura di gobernador cu loque Seyss Inquart tábata, como Reichcommissar pa alemán na Paisnan Abou durante ocupashón nazi.[2]

Den e buqui E Tortura di El Dorado di p.306 pa 308 Albert Helman ta describí e rebelionan popular di 1891, 1911 (intento), 1931 y 1933 na Sürnam. Tambe Helman ta describí loque gobernador y procurador general di e témpunan ey a haci. Den e rebelión di 1933 e conocido Antom de Kom a participá activamente. Na dado momento autoridadnan ta cue de Kom presu durante entrega di un solicitud pa un audiencia cu gobernador. No por a culpa de Kom di absolutamente nada. Sin embargo e no ta haña su libertad. Después di algún luna ta deport'é pa Paisnan Abou. De Kom ta participá activamente den resistencia hulandés contra ocupashón nazi. E ta cai presu y dies día promé qu guera caba, de Kom ta fallecé den un campo di concentrashón alemán.

Helman su huicio, sin piedad, tá abolutamente corecto:

«Sin embargo su berdadero asesínonan tábata e cabesnan di queshi colonial y fascista, pasobra den su propio país e no por a queda.»

Esaqui ta pasa ora den bo mes país bó no tin nada di bisa.

Solamente pasobra nós tá colonia e caso aquí tá posíbel y hende manera Brinkman por ofendé nós den nos propio cas. Esaqui solamente tá posíbel den contexto colonial racista.

Solamente pasobra nós tá colonia, tá posíbel qu un miníster hulandés algún aña pasá ta tene un «onder-onsje» cu magistratura colonial hulandés na Còrçao, caminda na Paisnan Abou colón lo quima si méster haña sa qu un miníster hulandés a reuní cu magistratura hulandés.

Solamente den contexto colonial racista, tá posíbel qu ministerio público colonial controlá pa macamba ta duna protecshón na un famía macamba prominente implicá den un asesinato.


Papiamentu Bibu


[1] Den un programa di televisión aña pasá na KRO, o sea un emisora no progresivo y relativamente conservador, a duna publicidad di e campo di concentrashón aquí. E programa tábatin como título Guantánamo Vught. A aparte di e analogía cu e cámponan di concentrashón mericano na Guantánamo, Cuba, mester remarcá aqui qu Vught tábata, durante di ocupashón nazi, tambe un campo di concentrashón. Uza Vught, atrobe, como campo di concentrashón a pone amigu Marcel Kross remarcá qu arquitéctonan di e campo di concentrashón aquí den nan subconsenshi freudiano ta identificá nán cu nazismo. Enlace na e programa:

Guantánamo Vught

[2] Relashoná cu e punto aquí, por mustra riba diferente analogía entre e figúranan durante ocupashón nazi, manera reichcommissar y gobernador. Asina nós lo por duna mas ehemplo qu nós lo laga, por lo pronto, na imaginashón di e lector.

Nós lo quièr bisa lo siguiente relashoná cu e programa di Consenshi Civil di 8/2/2008. Den e programa aquí sr. Wiels ta remarcá qu mashá tempu a pone gobernador un banda. Pues, tá e instituto
Representashón di Hulanda pa Antilla ta manda. E sistema colonial racista no ta pone ningún figura clave un banda, tampoco gobernador. Sr. Wiels tin rasón den e sentido qu e representante di Paisnan Abou tá supervisor, superintendente (toezichthouder) di gobernador. ¿Paquico? Pasobra, siendo gobernador un yu di tera, Paisnan Abou no ta confi'é, aunque l'e por parce di tá sirbiendo interés di Paisnan Abou y no di su patria y, por lo tanto tin e «caracter» di «colaborador». Pone un yu di tera na e puesto ey, no tá nada mas qu un despiste. Su secretariado ta consistí di macamba. Por lo tanto, tur loque e lo quièr pensa o bisa, tin qu pasa aprobashón macamba. Di tur banda, constitushonalmente a pèrt'é hinqu'é den un coshèt. Y por si acaso, aínda su curasón di yu di tera lo por influenciá su consenshi y tuma un decishón contra interés macamba, anto a pone un supervisor riba je como dòbel seguridad.

Di tur forma a «cer'é adén» constitucionalmente.

Artículo 2 di Statü
t ta bisa qu gobernador ta e representante di gobièrnu di reino. ¿Con gobernador por tá representante di gobièrnu di reino y na mes momento tin un representante di Paisnan Abou?

Si analisá e concepto gobièrnu di reino, tur cos ta bira evidente. ¿Quen ta constituí gobièrnu di reino? Gabinete hulandés completo mas dos miníster plenipotenciario (representando respectivamente Antilla y Aruba). Ora di vota, ¿qui peso e voto di e minísternan plenipotenciario tin? Ningún peso. Por lo tanto, gobièrnu di reino, de echo, tá gobièrnu hulandés.

E figura representante di Paisnan Abou tá conforme Statü
t caminda ta formulá administrashón sólido o drechi (p.e. art. 43) pasobra a crea e figura aquí pa supervisá interesnan macamba.

E terminología representante di Paisnan Abou, anto, méster tá realmente supervisor o superintendente colonial di Paisnan Abou. Esaqui ta otro ehemplo di prostitushón di idioma (mira e artículo Prostitushón di Idioma).



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